محاضرة أدائية
الاحتمالات السياسية للصوت: شذرات من تجربة سماع
سالومي فوغيلين
السبت 4 ايار 2019
6:30 مساء
المختبر

تقدم الفنانة سالومي فوغيلين في هذه الأمسية محاضرة/أداء حول كتابها الجديد الذي يضم مقالات عن الاحتمالات السياسية للصوت.

“هذه المقالة تمثل النموذج المثالي للحديث عن أزمة لكونها تقدم طرحا نسبيا وغيرمكتمل. تناقش هذه المقالات السبع الاحتمالات السياسية للصوت والتي تتضمن الإبداع والابتكار، وتبلور سياسة تتطلع إلى التحول و الرغبة في احتضان عالم مترابط ومتعاون.

إن مواضيع هذه المقالات تنشأ عن وتعمق النقاشات التي بدأت في الكتب السابقة لـفوغيلين: “الاستماع إلى الضجيج والصمت” و”العوالم الصوتية المحتملة”. و مستمرة في المقاربة المنهجية للظواهر والمنطق والكتابة المستقاة من لقاءات صوتية، فهي تعكس تجربة سماع لمجموعة متنوعة من الأعمال الصوتية، والموسيقى، والبيئات الصوتية والشعر، للتعرف على الاحتمالات الكامنة فيها واستحداث كلمات لما يبدو مستحيلاً.

و تتطرق المقالات لأفكار حول الجغرافيا والهجرة ، وتستحضر ذوات بلا ملامح وهويات تتجاوز ما هو موضوعي، وتنطوي على ممارسة جماعية وعالمية صوتية من خلال تجارب سماع مشتركة. و تتضمن ما هو غير مسموع و بيني، و ذلك للمساهمة في المناقشات الحالية حول المادية الجديدة و إنتاج قراءات عمودية للوصول إلى عمق الصوت.”

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

سالومي فوغيلين فنانة وكاتبة تستكشف السماع والسمع كممارسات اجتماعية و سياسية للصوت. وهي مؤلفة “الاستماع إلى الضجيج والصمت: نحو فلسفة حول فن الصوت” (Continuum ، 2010). تشمل كتاباتها أيضا فصلاً في كتاب “متحف ذو منهج متعدد الحواس: وجهات نظر حول اللمس والصوت والرائحة والذاكرة والفضاء” (Alta Mira Press، 2014) ، و “أخلاقيات الاستماع” في مجلة الدراسات الصوتية 2 (2012) ، و “الاستماع إلى النجوم” في ما يهم الآن؟ (ما الذي لا يمكنك سماعه؟) (نوتش للنشر ، 2013). فوغيلين هي قارئة في فنون الصوت في كلية لندن للاتصالات ، UAL. وهي حاصلة على درجة الدكتوراه من كلية جولدسميث ، جامعة لندن.

هذه الفعالية تعد جزءًا من المرحلة الأولى من برنامج المختبر للعام 2019 والتي تضم فنانين ومبدعين من كافة المجالات لاستكشاف الصوت وتجربة السماع و الممارسات الصوتية في نطاق علاقتها بالمشاركة المجتمعية وأشكال التأثير الجماعي.

Lecture Performance
The Political Possibility of Sound: Fragments of Listening
SALOMÉ VOEGELIN
SATURDAY 4 MAY 2019
6:30 PM
The Lab

This evening features a lecture/performance by Salomé Voegelin, in reference to her new book of essays about possibility and sound.

“This essay is the perfect format for a crisis. Its porous and contingent nature forgives a lack of formality, while its neglect of perfection and virtuosity releases the potential for the incomplete and the unrealizable. These seven essays on The Political Possibility of Sound present a perfectly incomplete form for a discussion on the possibility of the political that includes creativity and invention, and articulates a politics that imagines transformation and the desire to embrace a connected and collaborative world.

The themes of these essays emerge from and deepen discussions started in Voegelin’s previous books, Listening to Noise and Silence and Sonic Possible Worlds. Continuing the methodological juxtaposition of phenomenology and logic and writing from close sonic encounters each represents a fragment of listening to a variety of sound works, to music, the acoustic environment and to poetry, to hear their possibilities and develop words for what appears impossible.

As fragments of writing they respond to ideas on geography and migration, bring into play formless subjectivities and trans-objective identities, and practice collectivity and a sonic cosmopolitanism through the hearing of shared volumes. They involve the unheard and the in-between to contribute to current discussions on new materialism, and perform vertical readings to reach the depth of sound.”

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Salomé Voegelin is an artist and writer engaged in listening as a socio-political practice of sound. She is the author of Listening to Noise and Silence: Towards a Philosophy of Sound Art, Continuum, NY, 2010, which has achieved national and international recognition for offering ‘a refreshing departure from the many surveys of sound art’ (Michael McCrea, Sound Art, June 2010) and for ‘making a powerful case for preserving the “immersive complexity” of auditory experience against a critical language, that […], is always guided by the imperatives of the visual’ (Montgomery, The Wire, August 2010). Her second book Sonic Possible Worlds: Hearing the Continuum of Sound, was published by Bloomsbury in June 2014. It adapts and develops possible world theory in relation to sound to produce a meeting of the semantic and the phenomenological at the place of listening. Her most recent publication Colloquium: Sound Art – Music, Zero Books, Winchester, 2016, co-edited with Thomas Gardner, makes the relationship between sound art and music colloquial, spoken and practised rather than a matter of disciplinary boundaries. Voegelin is a Reader in Sound Arts at the London College of Communication, UAL. She has a PhD from Goldsmiths College, London University.

This event is part of the first phase of our 2019 program At The Lab, bringing together artists and cultural practitioners exploring sound, listening and sonic practices in relation to forms of collective agency, alternative socialities and the emergence of milieus

Share The Event


More

May 4, 2019 to May 4, 2019 6:30 pm - 8:00 pm