برنامج منح دارة الفنون للدراسات العليا في الفن العربي الحديث والمعاصر 2020-2021
الموعد النهائي: 15 تشرين الثاني 2019

يسرّ دارة الفنون – مؤسسة خالد شومان، الإعلان عن فتح باب الترشّح لبرنامج منح دارة الفنون للدراسات العليا في الفن العربي الحديث والمعاصر للعام 2020-2021. تأسس هذا البرنامج في العام 2011 بهدف تشجيع البحوث في مجالات الفن العربي الحديث والمعاصر. توفر المنح دعماً مالياً يصل إلى عشرة آلاف دولار أمريكي لطلبة الدكتوراه (Ph.D) في العلوم الإنسانية والاجتماعية. يتراوح عدد المنح المُقَدَّمة من منحة واحدة إلى منحتين سنويّاً. مدة المنحة تتراوح بين 4 إلى 6 أشهر من الإقامة في دارة الفنون بعمّان – الأردن، ما بين منتصف أيلول 2020 و1 حزيران 2021.

يُنتظر أن يتابع كل مستفيد من المنح أبحاثه الخاصة، ويقدّم محاضرة واحدة على الأقل، ويسهم في النشاطات الثقافية والفنية التي تقام في دارة الفنون. وسيطلب من كل باحث، بعد انتهاء مدة المنحة، تقديم ورقة بحث بحدود 5-7 صفحات لتكون متوفرة في أرشيف الموقع الإلكتروني لدارة الفنون.

تغطي المنحة المُقدّمة كافّة تكاليف السفر ونفقات الإقامة. كما توفّر دارة الفنون لكل باحث مكان إقامة ومكتباً للعمل، أما النفقات الصحية فتكون من مسؤولية المستفيد من المنحة.

دارة الفنون منبر يحتضن الفن والفنانين من العالم العربي يضم ستّة مبانٍ تاريخيّة من العشرينيّات والثلاثينيّات، إضافة إلى موقع أثريّ في الحديقة تم ترميمها جميعاً. نهدف إلى توفير منبر للفنّانين العرب المعاصرين، ولدعم الممارسات الفنيّة والتبادل الفنّي، وتحفيز الخطاب النقدي، وللبحث في وتوثيق وأرشفة الفن العربي. تحتوي مكتبتنا الفنيّة على مصادر باللغتين العربيّة والإنجليزيّة، وأرشيف أفلام وتوثيق معزّز بالصور لنشاطات دارة الفنون وملفّات عن الفنانين العرب. كما تستضيف دارة الفنون أعمال فنية من مجموعة خالد شومان الخاصة.

للاستفسارات المتعلّقة بالزمالة، يمكن إرسال إيميل إلى fellowship@daratalfunun.org

يمكن تقديم الطلبات باللغتين العربية أو الإنجليزية في موعد أقصاه 15 تشرين الثاني 2019، وسيعلن عن أسماء الفائزين بالمنح في 15 آذار/ مارس 2020. على المتقدمين أن يرسلوا مقترح بحث يُحدَّد فيه مدة الإقامة المطلوبة خلال السنة الأكاديميّة 2020-2021، إلى جانب رسالتي توصية، ونموذج للكتابة، والسيرة الذاتية، مع صورة عن الشهادة الرسمية. ستعطى الأولوية للمقترحات التي تشير إلى دور أرشيف دارة الفنون. على المتقدمين، لدى الشروع بالمنحة، أن يكونوا قد أكملوا بنجاح متطلبات مرحلة الدكتوراه (باستثناء الأطروحة). تقبل طلبات الطلاب المسجلين في أي جامعة من جامعات العالم.

ترسل الأوراق الخاصة بالطلبات (على شكل pdf أو word على أن تكون كل وثيقة ممهورة باسم المتقدّم) إلى fellowship@daratalfunun.org

أو بواسطة البريد على العنوان التالي:

منح دارة الفنون للدراسات العليا
دارة الفنون، مؤسسة خالد شومان،
ص.ب. 7144، عمّان 11118، الأردن

The 2020-2021 Darat al Funun Dissertation Fellowship
DEADLINE: 15 NOVEMBER 2019

Darat al Funun-The Khalid Shoman Foundation is pleased to announce the open call for its 2020-2021 dissertation fellowship. The fellowship was established in 2011 to encourage research on modern and contemporary art of the Arab world. The fellowship provides financial support of up to ten thousand US dollars to Ph.D. candidates in the humanities and social sciences. One to two fellowships will be granted each year. The fellowship duration must range from 4-6 months of residency at Darat al Funun in Amman, Jordan, between mid-September 2020 and 1 June 2021.

Fellows are expected to pursue their own research, give at least one public lecture, and participate in Darat al Funun’s cultural and artistic activities. Upon completion of the fellowship, fellows are required to submit a five to seven page research report that will be made available on Darat al Funun’s website.

Fellowship funding is intended to compensate all travel and stipend expenses. Darat al Funun will in addition provide housing and office space. Fellows are responsible for their own health insurance.

Darat al Funun is a home for the arts and artists from the Arab world, housed in six renovated historical buildings from the 1920s and 30s, with a restored archaeological site in the garden. We aim to provide a platform for contemporary Arab artists, to support art practices and artistic exchange, to stimulate critical discourse, and to research, document and archive Arab art. Our specialized arts library includes Arabic and English resources and an archive of video and photographic documentation of Darat al Funun’s activities and files on Arab artists. In addition, Darat al Funun hosts artworks from The Khalid Shoman Collection.

For specific questions about the fellowship contact fellowship@daratalfunun.org

Applications are welcome in Arabic or English by 15 November 2019 with notice of award by 15 March 2020. Applicants should send a research proposal, also specifying their desired period of stay during the academic year 2019-20, two letters of recommendation, a writing sample, C.V., and official transcript. Priority will be given to proposals that indicate the role of Darat al Funun’s archive.

Applicants must have advanced to candidacy by the start of the fellowship. Applications are welcome from students enrolled in any university worldwide.

Application materials should either be emailed (in PDF or Word format, with each document clearly labelled with your name) to fellowship@daratalfunun.org or posted to:

Darat al Funun Dissertation Fellowship
Darat al Funun-The Khalid Shoman Foundation
P.O. Box 7144
Amman, Jordan 11118

Share The Event


More

October 16, 2019 to November 15, 2019 10:00 am - 8:30 pm