الأكاديمية الصيفية 2021
الموعد النهائي للتقديم: 15/4

1 حزيران – 30 تموز 2021

دارة الفنون ترحب بطلباتكم للمشاركة في أكاديميتها الصيفية المقبلة التي ستنعقد خلال الفترة ما بين 1 حزيران- 30 تموز 2021.

توفر الأكاديمية للمشاركين مساحة لتطوير ممارساتهم الفنية في بيئة نقدية تشجّع التجريب ومشاركة المعارف والتعلم الجماعي. يُعقد برنامج هذا العام كجزء من  مشروع “إيكولوجيات ما بعد الاستعمار”، وستُنسَّق الجلسات حول مجموعة من الأسئلة المهمة المتعلقة بالأزمة الإيكولوجية وأنظمة القيمة ومستقبل الحياة، والتي في ضوءها سيستكشف المشاركون استراتيجيات مفاهيمية وجمالية جديدة تشتبك مع الممارسات الفنية والإيكولوجية.

ما أوجه قصور الخطابات السائدة حول الأزمة البيئية؟ هل الإنسانية ككل مسؤولة؟ من هم الأشخاص الأكثر تضررًا؟ كيف نقرأ التدهور البيئي من منظور يشتبك مع ديناميكيات الطبقة والعرق والجنس؟

كيف أثرت مخلفات الاستعمار على علاقتنا بمساحاتنا الطبيعية وأنظمتنا البيئية؟ كيف يمكننا توسيع فهمنا للعنف الاستعماري ليضمن  الاعتداءات التي تُشن على أراضي وبيئات السكان الأصليين؟ ما نوع الصورة أو الدلالات التي تُظهر الأنماط المعاصرة للاستعمار مثل الممارسات التنموية والاستيلاء النيوليبرالي على أراضي المشاع وتلويثها؟ كيف باستطاعتنا مقاومة تسليع الأرض والطبيعة لنصل إلى منظور يعترف بالأرض كمصدر للحياة والمعيشة؟

هل تستطيع الحلول التكنولوجية المساعدة، أم أن الإجابة تكمن في العودة إلى طرق أكثر “بدائية” للعيش؟ والأهم من ذلك، من سيتحمل كلفة أي حلول مقترحة؟

هل يمكننا تخيل عوالم أخرى محتملة تستحضر أشكالًا جديدة من التنظيم الاجتماعي؟ ما الشكل الذي ستتخذه ممارسة محو استعمار تعترف بفاعلية وتواطؤ البنى المحلية وفي الوقت نفسه تفهم ‘أزمة الدولة’؟ كيف نساهم في بناء تصورات تتجاوز هياكل العرق والإثنيّة والدولة القومية؟ وهل يمكننا أن نتخيل سياسة تتجاوز الإنسان لتشمل كائنات غير بشرية (أو أكثر من بشرية) كشهود وعملاء تغيير؟

باستخدام مساحة المختبر كموقع لقاء للبحث في الفن والايكولوجيا، سيتفاعل المشاركون مع هذه الأسئلة ويجيبون عليها على المستويين السياقي والشخصي. يوفر البرنامج بنية مبدئية للمشاركين ليمنحهم في الوقت نفسه مساحة لتشكيل مسار تجاربهم الفردية والجماعية.

يشمل المنهج ورش عمل وعروضًا ومناقشات وكذلك زيارات استوديو ورحلات.

المحاضرين/ات المدعوين/ات: سحر القواسمي ونداء سنقرط (مجموعة ساقية) وجمانة إميل عبود وصلاح حسن وكريم اسطفان وفراس شحادة وإسلام الخطيب (مجموعة ويكي الجندر) وريف فاخوري ودينا بطاينة (مجموعة تغميس).

* تعقد غالبية الجلسات باللغة العربية. ستتوفر ترجمة فورية للجلسات التي تعتمد الإنجليزية عند الحاجة.

البرنامج

الجزء الأول: استرجاع البرّيّة في التعليم/البيداغوجيا

برنامج استرجاع البرّيّة في التعليم/البيداغوجيا يأخذ فعل “إعادة بناء الطبيعة البرية” كنقطة انطلاق: إعادة بناء التربة من ويلات الزراعة الأحادية وإعادة بناء ثقافات المعرفة المحلية من الاستعمار والانتهاك النيوليبرالي. “إعادة بناء علم البيداغوجيا” هو نهج لتصوّر شبكات وأنظمة وعمليات جديدة يمكنها التوسط في تكوينات مكانية واجتماعية جديدة ضرورية لواقع سياسي واجتماعي واقتصادي وبيئي ومادي جديد. يتطلب هذا النوع من الزراعة عملًا شاقًا يعدّ في أساسه عملية إبداعية وتعاونية. وكجزء من الأكاديمية الصيفية في دارة الفنون، سنتعمق في عمل ساقية الجاري في تخيّل وإنشاء شبكة بيئية عالمية من هياكل الحدائق المصممة لتتماشى مع حرف وعلوم السكّان الأصليين، وسنستظهر صلة بين الفن والبنى التحتية العابرة في شكل منحوتات اجتماعية تقدم تواصلًا أكثر من بشري مصفّى من الاستعمار.

الجزء الثاني: مشاهدة العالم وبنائه أثناء اليقظة

ماذا يعني أن نشهد عوالم أخرى محتملة من داخل كارثة (إيكولوجية، سياسية، اقتصادية)؟ كيف يمكن لمفهوم “عدم  الوضوح” الذي اقترحه الشاعر والمنظر المارتينيكي إدوار غليسون أو الروابط بين الذاكرة والمستقبل في الحركة الأفرو-مستقبلية وفي مخيلة الشعوب الأصلية إعادة توجيه فهمنا لشخصيات شاهدة شعبية كحنظلة ناجي العلي؟ ستستكشف هذه الندوة نظريات الشهادة التي تتجاوز خطابات الصدمة الاجتماعية والقانون الدولي، وبدلاً من ذلك تستمد من الممارسات الفنية والاجتماعية في “التخيل” و”التأمل” و”بناء العالم”. بمواءمة أنفسنا مع الظروف الخاصة والمؤقتة التي مرت بها المجتمعات المختلفة خلال الكوارث، سنبحث عن أنماط شهادة كبناء للعالم تتحدى الرأي القائل بأن” تخيل نهاية العالم أسهل من تخيل نهاية الرأسمالية”.

الجزء الثالث: المشهد من “الأرض المحايدة”

يقوم الخطاب السائد حول الأزمات الإيكولوجية والبيئية على فصل المشكلة عن جذورها التاريخية والاقتصادية، ويتم تقديمها كمعظم الأزمات على أنها أحداث غير متوقعة وغير مقصودة ومفاجئة، والوباء الحالي مثال على ذلك. ومع ذلك، يقع الدمار البيئي في صميم المشروع الحداثي والاستعماري الذي قام تاريخيًا على الاستخراج وإعادة هندسة النظم الإيكولوجية المحلية واستغلال قوة العمل باسم الازدهار والنمو والتقدم، أي التفكير بمحو الاستعمار كنوع من التطهير.

سنسكتشف في هذا الجزء من البرنامج التأثيرات ما بعد الاستعمارية على الإيكولوجيا وخطاب “الأنثروبوسين” والرقمية والصراع الإيكولوجي والحوسبة  والجماليات والقيمة. بدراسة التفاعلات بين النظم الإيكولوجية الأصلية والتلويث الاستعماري والطرق التي يؤثر بها كل ذلك على الحياة، سنبحث  في ممارسات الفن ما بعد المفاهيمي/الفن المعاصر من خلال منظور التفكير الإيكولوجي.

عملية التقديم

لتقديم طلبات الاشتراك، يرجى إرسال السيرة العملية ورسالة اهتمام ونماذج لأعمال سابقة (إن توفرت) الى  opencall@daratalfunun.org. للمزيد من المعلومات الرجاء تحميل الpdf.

الموعد النهائي: 15/4

الحضور

سيقام برنامج الأكاديمية الصيفية في الفترة ما بين 1 حزيران و 30 تموز 2021. ومن المتوقع أن أن يلتزم المشاركون بمساحة المحادثة من خلال حضور جميع الجلسات.

الرسوم / السفر / الإقامة

يحصل المشاركون على راتب لتغطية المواصلات والطعام على طول الشهرين. سنوفر للمشاركين من خارج عمّان إقامة مشتركة في إحدى شققنا المخصصة للإقامات الفنيّة. لكن لا يمكننا تغطية تكاليف السفر من وإلى عمّان. يرجى ملاحظة أنه في ضوء القيود الحالية المفروضة نتيجة الوباء، فإننا نقصر مشاركة هذا العام على فنانين مقيمين في الأردن وفلسطين. إذا ساءت الحالة الوبائية بحلول شهر حزيران، ستقام الأكاديمية الصيفية أونلاين فقط.  حيث سيبقى الحضور مجانيًا ولكن لن يتم تقديم أي راتب.

تدابير الوقاية والسلامة من كوفيد-19

سيضم البرنامج خليط من محاضرات أونلاين ونشاطات في دارة الفنون ومواقع أخرى خارجية. سنحافظ على مرونة الترتيبات لاستيعاب الوضع الوبائي المتغير. في حالة حضور المشاركين أنشطة في الموقع، يتعين عليهم الالتزام بارتداء الكمامة في جميع الأوقات والحفاظ على التباعد الاجتماعي. يهمنا الحفاظ على صحتكم وسلامتكم.

دارة الفنون

دارة الفنون هي دارة للفنون والفنانين من العالم العربي. كانت بدايتنا منذ العام 1988. تضم دارة الفنون اليوم ستة مباني تاريخية تعود إلى عشرينيات وثلاثينيات القرن الماضي، وموقع أثري في الحديقة، تم ترميمها جميعاً. نهدف إلى توفير منبر للفنانين العرب المعاصرين، لدعم الممارسات الفنية والتبادل الفني، وتحفيز الخطاب النقدي، وتشجيع البحث في الفن العربي وتوثيقه وأرشفته.

تستوحي الأكاديمية الصيفية لعام 2021 برنامجها من أكاديمية دارة الفنون الصيفية 1999-2003 التي تأسست في الذكرى العاشرة لتأسيس الدارة لتوفر فرصة هامة للفنانين الناشئين للدراسة والعمل تحت إشراف الفنان السوري الراحل مروان. على مدار أربع سنوات، التحق بالأكاديمية أكثر من 60 فنانًا من الأردن وفلسطين وسوريا ولبنان ومصر والعراق.

Summer Academy 2021
DEADLINE FOR APPLICATIONS: 15/4

1 JUNE – 30 JULY 2021

Darat al Funun welcomes your application to join its upcoming Summer Academy program, taking place from 1 June- 30 July 2021.

The academy offers participants the space to develop their art practice within a critical setting that encourages experimentation, knowledge-sharing, and communal learning. Taking place as part of the Postcolonial Ecologies exhibition project, this year’s program will be curated around a set of fundamental questions concerning ecological crisis, systems of value, and life futures, in light of which the participants will explore new conceptual and aesthetic strategies that entangle both artistic and ecological practices.

What are the limitations of mainstream discourses on the environmental crisis? Is humanity as a whole responsible? Who are the people that are being affected the most? How do we read environmental degradation from a perspective that entangles class, race, and gender dynamics? 

How have the legacies of colonialism affected our relationship with our landscapes and ecosystems? How can we expand our understanding of colonial violence to account for the assaults carried out upon indigenous lands and environments? What kind of image or semantics make visible more contemporary forms of colonialism such as development practices, the neoliberal seizure of communal land, and the contamination of our nature commons? How can we contest the commodification of land and nature toward a planetary perspective that recognises land as a source of life and subsistence?

Can technological solutions help, or does the answer lie in rolling back to more “primitive” ways of living? And most importantly, who will bear the cost of any proposed solutions?

Can we imagine other possible worlds that channel and mediate new forms of social organisation? What does a praxis of decolonisation that acknowledges the agency and complicity of local structures and the crisis of the state form look like? How can we contribute to an imaginary that goes beyond structures of race, ethnicity, and nation-state? Moreover, can we envision a politics that transcends the figure of the human to include non-human (or more-than-human) beings as witnesses and agents of change? 

Using the space of The Lab as a site of conjunction for the investigation of art and ecology, participants will engage with and begin to answer these questions as they negotiate both contextual and personal gravity points. While there will be a basic guiding structure, the program is designed to allow participants to shape the trajectory of their individual and collective experiences. 

The curriculum will include workshops, screenings, discussions, studio visits, and excursions. 

Invited faculty members will include Sahar Qawasmi and Nida Sinnokrot (Sakiya Collective), Jumana Emil Abboud, Salah Hassan, Kareem Estefan, Firas Shehadeh, Islam Khatib (WikiGender Collective), Reef Fakhouri and Dina Bataineh (Taghmees Collective).

*The majority of the sessions will be in Arabic. Translation will be provided if needed for sessions facilitated in English.

THE PROGRAM

Part I: Rewilding Pedagogy
Rewilding Pedagogy takes the act of ‘rewilding’ as its point of departure, rewilding the soil from the ravages of monoculture agriculture, and rewilding local knowledge cultures from colonization and encroaching neoliberalism. Rewilding pedagogy is an approach for envisioning new networks, systems, and processes that can mediate new spatial and social configurations essential for new political, socio-economic, environmental, and material realities. This kind of cultivation takes hard work and is a fundamentally creative and collaborative process. As part of the Summer Academy at Darat al Funun, we will plug into Sakiya’s ongoing work in imagining and creating a global eco network of garden structures made in keeping with local indigenous crafts and science. We will invoke a connection between art and ephemeral infrastructures in the form of social sculptures offering a decolonized more than human communication. 

Part II: Witnessing and Worldbuilding in the Wake
What does it mean to witness other possible worlds from within (ecological, political, economic) disaster? How might the concept of “opacity,” proposed by Martinican poet and theorist Édouard Glissant, or the links between memory and futurity in Afrofuturism and indigenous futurisms, reorient our understanding of popular witness figures like Naji al-Ali’s Handala? This seminar will explore theories of witnessing that look beyond the discourses of social trauma and international law, drawing instead from artistic and social practices of “fabulation,” “speculation,” and “worldbuilding.” Attuning ourselves to the distinct temporary conditions of disaster experienced by different communities, we will seek modes of “witnessing as worldbuilding” that challenge the “capitalist realism” identified by the British cultural critic Mark Fisher, in which “it is easier to imagine the end of the world than the end of capitalism.”

Part III: The View from “No-Man’s Land”
The mainstream discourse on ecological and environmental crises builds on a separation of the problem from its historical and economic roots. Like most crises, they are presented as sudden, unintentional and surprising events. The current pandemic is a representative example. However, environmental devastation is at the core of the modern and colonial project, which has been historically based on extraction, the reengineering of native ecosystems and the exploitation of labour-power in the name of prosperity, growth and progress. Decolonisation as decontamination.

In this part of the program, we will explore the post-colonial effects on ecology, the  discourse around the ‘Anthropocene’, digitality, ecological struggle, computation, aesthetics and value. Examining the interactions between native ecosystems and colonial contamination and the ways in which this affects life, we will look at post-conceptual art practices/contemporary art through the prism of ecological thinking.

APPLICATION PROCESS

To apply, please send a CV, letter of interest and portfolio of previous work (if applicable) to opencall@daratalfunun.org. For more info please download the pdf.

Deadline: 15/4

ATTENDANCE

The Summer Academy program will take place from 1 June- 30 July 2021. Participants are expected to commit to the space of the conversation by attending all sessions.

FEES/ TRAVEL/ACCOMMODATION

Participants are offered a stipend to cover food and transportation expenses for the two months. For participants from outside Amman, we will offer shared accommodation in one of our residency flats. However, we cannot cover travel costs to/from Amman. Please note that in light of COVID restrictions, we’re limiting this year’s participation to artists based in Jordan and Palestine. If the pandemic situation gets worse by June, the Summer Academy will be exclusively online. In this case, attendance remains free but no stipend will be provided.

COVID SAFETY MEASURES

The program will feature a combination of online and onsite activities. However, we will keep the arrangements flexible as we closely monitor changes in the pandemic situation, with the chance of moving all our activities online if the circumstances do get worse. In case the participants do attend on-site activities, they are required to keep their masks on at all times and maintain social distancing. Your health and safety are of utmost importance to us.

DARAT AL FUNUN

Darat al Funun is a home for the arts and artists from the Arab world. We trace our beginnings to 1988 and are now housed in six renovated historical buildings from the 1920s and 30s, with a restored archaeological site in the garden. We aim to provide a platform for contemporary Arab artists, to support art practices and artistic exchange, to stimulate critical discourse, and to research, document, and archive Arab art.

The 2021 Summer Academy takes its inspiration from the 1999-2003 Darat al Funun Summer Academy which was established on the occasion of our 10th anniversary to provide a key opportunity for emerging artists to study and work under the supervision of the late Berlin-based Syrian artist Marwan. Over the course of four years, over 60 artists from Jordan, Palestine, Syria, Lebanon, Egypt, and Iraq attended the academy.

Share The Event


More

February 23, 2021 to April 15, 2021 12:00 am - 11:55 pm Asia/Amman