“وجوه مستعارة”
محاضرة أدائية
فهرس الممارسات النّشرية
٢٥ كانون الثاني ٢٠٢٠ الساعة ٧-٩ مساءً

ستجري هذه الفعالية خلال افتتاح معرض “كيف تعاود الظهور من بين أوراق النشر المستقل” وهو جزء من برنامج أبجدية الكتابة والنشر لمؤسسة محمد وماهرة أبو غزالة .

…………………………………………………………………………………….
وصف الأداء

تأخذنا المحاضرة المؤدّاة «وجوه مُستعارة» في رحلة ثلاث شخصيات مُتخيلة إلى عوالم الحرب الباردة في ستينيات القرن الماضي . تعتبر حقبة الحرب الباردة من أكثر المراحل خصوبةً وحرجاً في التاريخ الثّقافي لمنطقة شرق المتوسط وشمال أفريقيا، حيث تداخلت فيها السياسة بالعمل الثقافي. وفي قلب ذلك التغيير الثّقافي تواجد الكتّاب والشّعراء والمترجمون، إذ أقدم كثيرٌ منهم على إنشاء تكتّلات والقيام بمبادرات، ونشر الكتب، وتأسيس دورٍ للنّشر..

تتحرك الشخصيات التي رسمتها مجموعة فهرس ضمن شبكة دولية من المؤسسات الأكاديمية والثقافية وتتنقل بين أيديولوجيات سياسية متناقضة. تربط تجارب تلك الشخصيات الحقائق التاريخية بالمتخيل، كما تربط السيرة الذاتية لمجموعة فهرس بما جمعوه من أرشيف للمنشورات والرسائل والمذكرات والصور لمثقفي حقبة الحرب الباردة.
تقوم المحاضرة بالربط بين الممارسات الثقافية آنذاك مع اليوم من خلال إعادة قراءة لعملهم كمجموعة فنية، وتطرح تساؤلات عن استقلالية العمل الفني في إطار سياسات الهيمنة الثقافية.
.
.
.
نبذة عن الفنانين

فهرس الممارسات النشريّة هي مجموعة فنّية تأسست في برلين عام 2015 وضمت سامي رستم وعمر نقولا وكنان درويش. تأسست فهرس للبحث في موضوع النشر وثقافته وتاريخه وحاضره، في منطقة شرق المتوسط وشمال أفريقيا والمغترب. تتمحور أبحاث المجموعة حول علاقة الثقافات بالنشر، فتشمل حقول اللغة والأرشيف والفنون وغيرها. عرضت أعمال فهرس في بيت ثقافة العالم، برلين (٢٠١٩) في مؤسسة n.b.k برلين
(٢٠١٩)، ومركز EMST في أثينا (٢٠١٨)، بينالي الشارقة 13: تماوج (٢٠١٧).

Lecture Performance
January 25, Saturday 7 – 9 pm
“Borrowed Faces”
A lecture performance by Fehras Publishing Practices

The lecture performance is part of the MMAG Foundation’s “A-Z of Publishing,” public program that will run alongside the exhibition until April 23, 2020.

Description

With their lecture performance Borrowed Faces: A Prologue, the artist collective Fehras Publishing
Practices presents three fictional characters who take us on a journey into the 1960s. The Cold War era was among the most fertile and critical periods in the cultural history of the Eastern Mediterranean and North Africa regions. Politics became deeply entangled and intertwined with culture, and at the center of cultural change were writers, poets, and translators, many of whom established collectives and initiatives, publications, and publishing houses.

The characters drawn by Fehras Publishing Practices travel through an international network of academic and cultural institutions and move between opposing political affiliations. Their testimonials point to the role of international cultural foundations, organizations with dubious funding sources, and global institutions that strategically support local publishers. The depicted experiences are located between historical facts and fiction, between the artists’ own biographies and the information they collected from archives, publications, letters, memoirs, and photos of protagonists and institutions from the Cold War era, as well as between cultural practices then and now. The artist collective will question notions of autonomy and independence in the midst of rival forces pushing for cultural hegemony, all the while reflecting on their own collective work as a political practice.

Artist Bio

Fehras Publishing Practices (Sami Rustom, Omar Nicolas and Kenan Darwich) an artist collective founded in Berlin in 2015. The collective is researching the history and presence of publishing and its entanglement in socio-political and cultural sphere in the Eastern Mediterranean, North Africa, and the Arabic diaspora, focusing on the relationship between publishing and art historiography. It concerns with the role of translation as a tool facing cultural domination in its traditional and modern forms, as well as a tool for creating solidarity and deconstructing colonial power. Fehras observes publishing as a possibility for creating, transferring and accumulating knowledge and therefor initiates projects that carry different forms such as exhibition, film, book, lectures, performances. Projects i.a. Borrowed Faces, Stories of Publishers during the Cold War; n.b.k., Berlin (2019), Disappearances. Appearances. Publishing, EMST, Athens (2018), Soapy post modern bathwater, Sharjah Biennale 13, Tamwuj, Sharjah, AE (2017), Waiting Trajectory, Haus der Kulturen der Welt, Berlin (2017).

Share The Event


More

January 25, 2020 to January 25, 2020 7:00 pm - 9:00 pm