سوف يتم إفتتاح الجزء الثاني من معرض «النُّجُومُ أَقربُ وَالْغُيُومُ رَبَابٌ تَحْتَ الْأَشْجَارِ الذَّهَبِيَّةِ» بتاريخ ٢٦ أيلول ٢٠١٩ الساعة ٦:٣٠ مساًء، بالتزامن مع إطلاق برنامج عام يضمّ حوارات وفعاليات فنيّة، وعروض أفلام، حتى تاريخ ٥ كانون الثاني ٢٠١٩.

مواعيد المعرض:
الافتتاح: ٢٦ أيلول ٢٠١٩ الساعة ٦:٣٠ مساًء
المعرض مفتوح يومياً من الأحد وحتّى السبت: ١١ صباحاً – ٧ مساءً

Part two of Stars Are Closer and Clouds Are Nutritious Under Golden Trees opens September 26, 2019 at 6:30pm, and will run parallel to a public program featuring artist conversations, performances and film screenings until December 5, 2019.

EXIHIBITION HOURS:
Opening: September 26, 2019 at 6:30pm
Open daily Sunday through Saturday: 11am – 7pm

—————————————————————-

«النُّجُومُ أَقربُ وَالْغُيُومُ رَبَابٌ تَحْتَ الْأَشْجَارِ الذَّهَبِيَّةِ» هو مشروع مكوّنٌ من جزأين وبرنامجٌ عامٌّ يُقام في مؤسسة محمد وماهرة أبو غزالة ما بين ١٣ حزيران و ٥ كانون الأوّل ٢٠١٩. يتّخذ المعرض كتاب جان جينيه الأخير، المذكرات الشعريّة «أسير عاشق» (١٩٨٦)، كنقطة انطلاق له. في هذا الكتاب، يَحُوك جينيه كل ما يهمه معاً، وبخاصة الوقت الذي أمضاه مع الفدائيين الفلسطينيين وحركة الفهود السود خلال سنوات السبعين من القرن الماضي. يقام المعرض في مقر المؤسسة في عمّان؛ المدينة التي تردد عليها جينيه خلال فترة مهمة من حياته ومن تاريخ العالم السياسي.

“ضع كل صور اللغة في مأوى آمن واستفد منها، لأنها في الصحراء، وفي الصحراء نبحث”. جملة كتبها جينيه في مُستهلّ كتاب أسير عاشق ولا يمكن اختزالها إلى توقٍ لتجارب ذاتية سياسية في لحظات القرن العشرين الثورية.

فعلى عكس ذلك، توفر قراءة جينيه اليوم قدرة على إطلاق تحررات أساسية في المساحات الصغيرة من الوعي الشخصي والداخلي وتطالب بفهم متجدد لماهية التضامن الدولي. يستحضر المعرض نزعة جينيه الوجدانية الملتزمة ليتبنّى مساحة من الخيال الشعري والسياسي لا حدود لها، ويطرح مدخلاً لدراسة حب ثورات المعدمين.

يربط معرض «النُّجُومُ أَقربُ وَالْغُيُومُ رَبَابٌ تَحْتَ الْأَشْجَارِ الذَّهَبِيَّةِ» بين الحركات النّسوية الفلسطينيّة التي نشطت خلال فترة الانتداب البريطانيّ وبين شخصيات من اليسار السياسي في تركيا من الذين قاتلوا في فلسطين في سنوات السبعين. ويتتبع أيضاً قصّة كاميرا «بورتا باك» التي سجّلت قصة جان جينيه في الأردن قبل أن تنتقل إلى أمريكا الشمالية وأفريقيا لتشبع شهيّة الرّغبة الثوريّة وسُلطتها، ولتُبرزَ المعضلات المعاصرة للحركة النسويّة الكرديّة الحرّة في شمال سوريّا. في شذرات أخرى من التّاريخ، يسير أرشيف الأفلام السوفيتيّة الذي عُثِرَ عليه مؤخّراً في عمّان إلى جانب حلم مُتسارع تَولّد إثر المشهد السياسيّ الأيقونيّ لاختطاف الطائرات. يقود الحسّ الزمني المتداعي والكامن في صورة الفدائيين إلى مستقبل مرير وغوغائي وكويري ينادي بمستقبل ذي جنسانيّة نقيضة وإنترنت مناقض.. في هذا السياق، يندمج مقاتلو رواية «الفدائيون» لمونيك فيتيج (١٩٦٩) مع الفهد الأسود الذي وجَد إلهامه في قصائد الشّاعر الفلسطينيّ سميح القاسم.

تُشكِّل هذه القطع السرديّة خيالات متعددة ستملأ م م ا غ شيئاً فشيئاً على مدار ستة أشهر. صاغ الجزء الأول من المعرض طرقاً من الأفكار والتواريخ والمتخيلات استجابة لروح أسير عاشق. بالإضافة إلى التركيبات الفنية الحالية، سيركز الجزء الثاني من المعرض على أشكال مختلفة من البحث الفني تقوده تلك الطرق. استضاف المعرض في جزئه الأول نقاشات حيوية مع ضيوف مثل خديجة حباشنة وغريغ ثوماس ودورين ميندة وريم شلة، وسيُستكمل بمحاضرات وحوارات وورشات مسرح. المشروع جهد جماعي من قبل فنانين وناشطين ومؤرشفين وأكاديميين لاستكشاف الطرق المختلفة التي قد تمكننا من مواجهة تواريخ وخطابات الهيمنة.

لأنّ العالم يحتاج قصصاً من نوعٍ آخر.

أتيحت إقامة معرض «النُّجُومُ أَقربُ وَالْغُيُومُ رَبَابٌ تَحْتَ الْأَشْجَارِ الذَّهَبِيَّةِ» بفضل المساهمات السخيّة لكلًّ من: سلوى الإرياني، مروة ارسانيوس، يوسف عودة، بابي بادالوف، زاك بلاس، بانو كينتوغلو، مويرا دايفي، يوهان جريمونبيريز، بشرى خليلي، دورين ميندة، عبد الحي مسلَّم، ماي تو بيريه، كارول روسوبولوس، إيناس شابر، فراس شحادة، ريم شلة، غريغ ثوماس، أنياس فاردا، وهونج-كاي وانغ، بالإضافة إلى آخرين

المعرض من تنسيق القيِّمة الفنّيّة أوفول دورموش أوغلو.

Stars Are Closer and Clouds Are Nutritious Under Golden Trees is a two-part exhibition and public program running from June 13 until December 5, 2019. The exhibition takes Jean Genet’s last book, the poetic and self-reflexive Prisoner of Love (1986), as its point of departure. In this text, Genet wove everything that mattered to him together, specifically his time with the Palestinian fedayeen and the Black Panthers during the 1970s. The exhibition takes place at the MMAG Foundation in Amman, a city visited by Genet during an important period in his life and the world’s political history.

“Put all the images of language in a place of safety and make use of them, for they are in the desert, and it is in the desert we must go and look for them,” Genet wrote as an epigraph to his Prisoner of Love, a text that cannot be reduced to a nostalgic commemoration of the revolutionary moments of 20th-century political subjectivity. On the contrary, reading Genet today offers the potential to trigger fundamental liberations in micro-spaces of interpersonal and intraracial consciousness and demands a regenerated understanding of international solidarity. The exhibition invokes Genet’s engaged lyricism to adopt a boundless space of poetical and political imaginary and presents an introduction to the study of love for landless revolutions.

Stars Are Closer and Clouds Are Nutritious Under Golden Trees connects figures of the political left in Turkey who went to fight in Palestine in the 1970s with feminist movements in Palestine during the British Mandate period. It follows the story of the Portapak camera that recorded Jean Genet in Jordan and then traveled to North America and Africa, feeding into the eroticism of revolutionary desire and power while highlighting the contemporary dilemma of the Kurdish autonomous women’s movement in northern Syria.In other fragments of history, the Soviet film archive recently found in Amman walks alongside an accelerated dream triggered by the once-iconic political spectacle of the plane hijackings. A time-collapsing setting for the image of fedayeen leads into a queer punk dystopia calling for a contra-sexual and contra-internet future. The fighters of Monique Wittig’s Les Guérillères (1969) merge with the Black Panthers who found inspiration in the poetry of Palestinian Samih al-Qasim.

These narrative fragments form a plurivocal imaginary, gradually inhabiting the MMAG Foundation over a span of six months. The first part of the exhibition drafted alleys of thoughts, histories and imaginations in response to the spirit of Prisoner of Love. In addition to the existing installation, the second part of the exhibition will focus on different forms of artistic research driven by these alleys. Thus far, the public program has hosted lively discussions with guests such as Khadija Habashneh, Greg Thomas, Doreen Mende and Reem Shilleh, and will continue with lectures, conversations and theater workshops. As a whole, this project is a collective effort by artists, activists, archivists and academics to explore the different ways we can counter hegemonic discourses and histories of the context.

Because the world needs other kinds of stories.

Stars Are Closer and Clouds Are Nutritious Under Golden Trees has been made possible by the generous participation of Salwa Aleryani, Marwa Arsanios, Yusef Audeh, Babi Badalov, Zach Blas, Banu Cennetoğlu, Moyra Davey, Johan Grimonperez, Bouchra Khalili, Doreen Mende, Abdul Hay Mosallam, Mai-Thu Perret, Carole Roussopoulos, Ines Schaber, Firas Shehadeh, Reem Shilleh, Greg Thomas, Agnès Varda and Hong-Kai Wang, among others.

The exhibition is curated by Övül Ö. Durmusoglu.

Share The Event


More

Starts in 19 Hours, 10 Minutes

October 19, 2019 to December 5, 2019

More Dates

  • October 19, 2019
  • October 20, 2019
  • October 21, 2019
  • October 22, 2019
  • October 23, 2019
  • October 24, 2019
  • October 25, 2019
  • October 26, 2019
  • October 27, 2019
  • October 28, 2019