الجلسة الأولى
جلسات قراءة: لمّا كان الشعر روحًا للبندقية

“قد كان اسمك يا حبيبي، في فم السّجان أجمل
قد كان وجهك يا حبيبي، في يد الجلّاد أجمل
قد كان صوتك يا حبيبي، وهو مبتلٌ بنار الحب أجمل
قد كنت أجمل يا حبيبي، كنت أجمل”
– معين بسيسو

بعكس الأنماط الأدبية السائدة، يحرص معين بسيسو على إضفاء البعد الاجتماعي لشخصية المناضل والفدائي. يعتبر معين أكثر معرفةً وقربًا لهذه الشخصية بسبب تاريخه النضالي. لذلك تمكن من كتابة سيرته الذاتية في “دفاتر فلسطينية” لتجسد بداية العمل الثوري الفلسطيني بعد هزيمة 1948. ومن خلال قراءتنا لأدبه الشعري والمسرحي والنثري سنحاول تفكيك شخصية المناضل.

من هو المناضل ومن هي المناضلة؟ ما هي هويتهم ومعتقداتهم؟ هل اختلفت أهدافهم/هن؟ هل استبدلوا/استبدلن الإيمان بالقضية بالتجارة بها؟ هل أخمدت ثورتهم/هن وتم تجريدها من طموحهم/هن ليصبحوا أيقونات لا أكثر؟

“لمّا كان الشعر روحًا للبندقية” هي جلسات قراءة متمعنة في تطور شخصية المناضل من خلال الأدب الفلسطيني وترتكز على الأعمال الكاملة للأديب معين بسيسو الذي لقِّب بشاعر الثورة الفلسطينية. سنحاول في هذه الجلسات التركيز على كيف وثق ووصف الأدب الفلسطيني شخصية المناضل والفدائي خلال الفترة الممتدة من نكبة 1948 الى نكسة 1967 الى الخروج من لبنان في 1982. سنبحث في مدى تأثير الفن والأدب الفلسطيني في تكوين خيال مجتمعي عن المناضل من خلال توثيق الأحداث المرتبطة بالشعب الفلسطيني.

ستُعقد جلستين قراءة بتيسير من الباحث عمر بسيسو: الإثنين 22 تموز والإثنين 29 تموز، في مؤسسة محمد وماهرة أبو غزالة.

الجلسات مجانية ومفتوحة للجميع ، وسيتم إجراؤها باللغة العربية.

Session One
Reading Group: When the Rifle’s Soul is Poetry

“Your name, my love, was more beautiful in the warden’s mouth
Your face, my love, was more beautiful in the executioner’s hand
Your voice, my love, was more beautiful while wet with love’s flames
You were more beautiful, my love; more beautiful”
– Mu’in Bseiso

In contrast to dominant literary styles, the Palestinian poet Mu’in Bseiso was keen to give the character of the Fedayee and the freedom fighter a social dimension—a character he was familiar with due to his own political history. He was hence able to write his autobiography Descent into the water: Palestinian notes from Arab exile (1980) to embody the outsets of the Palestinian revolutionary process after 1948

Taking the works of Mu’in — also known as the Poet of the Palestinian Revolution, When the Rifle’s Soul is Poetry is a reading session in Palestinian literature to examine the development of the freedom fighter’s character, through readings of his poetry, drama, and prose

Who is the freedom fighter? What’s their identity, and what are their beliefs? Did their goals differ? Have they traded faith for expediency? Was their revolution suppressed, or were they stripped of their ambition to simply become an icon?

In these sessions, we will focus on how this character was portrayed, from the Nakba of 1948, the Naksa of 1967 and the departure from Lebanon in 1982. We will examine what impact Palestinian art and literature have had — in its documentation of events related to Palestinian people and their political history — on forming a collective imagination of the Fedayee

The reading group will be facilitated by the researcher Omar Bseiso on Monday, July 22, and Monday, July 29 at the MMAG Foundation

The sessions are free and open to all, and will be conducted in Arabic

Share The Event


More

July 22, 2019 to July 22, 2019 7:00 pm - 9:00 pm