تشابكات
إن التشابكات والتقاطعات الفوضوية المنفلتة بين النظم الاجتماعية والحياتية والفكرية وغيرها، سينتج عنها شكل لمدينة ذات مواصفات هجينة ومغايرة لما هو معهود في باقي المدن المتحضرة، حيث تستمد المدينة (الضحية) طبيعتها الشكلية من خلال آليات عشوائية. ومن الأمثلة التي أثارت انتباهي في هذا الصدد الأعمدة العالية التي تلتف حولها منظومات من الأسلاك الطويلة، وكأني بمواجهتها أجد نفسي محاطاً بغابة من الأسلاك الكهربائية التي صنعت متاهات لا بداية ولا نهاية لها.
هي إذاً، نتاج أزمة انعدام ثقافة بصرية وقصور وعي بجماليات البيئة المدنية وما تحتاجه من عناصر مختلفة ضرورية، في مدينة كُتِب لها أن تعاني من انعدام الذوق والحكمة، وهي التي كانت أجمل وأعظم المدن قاطبةً.
أقدِّم تجربتي الراهنة هذه بعد سنوات من زيارتي الأخيرة لبلدي وما أصابني يومها من صدمة مؤلمة؛ فقد رأيت مدينتي الجميلة بغداد وقد تحولت إلى مرتع كبير للأسلاك الكهربائية المتشابكة التي عززت المزيد من التشوهات في البناء العشوائي وفوضى التفضيلات الذوقية الفقيرة جمالياً.
في ضوء هذا المشهد، اتخذت من تلك الأسلاك المتشابكة، معادِلاً موضوعياً لما اعتمل في وجداني، محيلاً إياها إلى وحدات شكلية تتكرر في العديد من أعمال هذا المعرض، وكأني بها أشيّد مشهداً رثائياً لمدينة بغداد المنكوبة، بعد أن كانت أروَعَ المدن في المنطقة العربية منذ الخمسينات والستينات.
دلير شاكر

Intertwined
The chaotic and loose entanglements and intersections between social and intellectual systems result in a city with hybrid characteristics that are unlike the more common aspects of other civilized cities. Cities that fall victim to these unruly dynamics derive their formal natures from random mechanisms and sociocultural behaviors that follow a completely different set of laws. Among the examples that caught my attention are the tall poles wrapped with scores of long wires. Facing them, I found myself encircled by a forest of electrical wires, like mazes with no beginning and no end.
This is the product of a crisis derived from a lack of visual culture, as well as a lack of awareness of the aesthetics of an urban environment, producing a city that is doomed to suffer from an absence of refinement and wisdom, a city that once was the most beautiful and the most majestic.
My latest experience, which came about years after my last painful visit to my beloved homeland, which showed me the transformation of my beautiful Baghdad into a large hotbed of interlocking electrical wires that have led to even more distortions to the random construction and the chaos of poor aesthetics.
In that chaotic city scene, I conceived a way to describe what I felt inside, to transform those interwoven wires into more formal units that are repeated in a number of the works presented in this exhibition, a conceptual reconstruction of the afflicted city of Baghdad, which was once one of the most magnificent in the history of the Arab region.
Delair Shaker

Share The Event


More

Starts in 5 Hours, 25 Minutes

October 20, 2020 to November 12, 2020

More Dates

  • October 20, 2020
  • October 21, 2020
  • October 22, 2020
  • October 23, 2020
  • October 24, 2020
  • October 25, 2020
  • October 26, 2020
  • October 27, 2020
  • October 28, 2020
  • October 29, 2020