UNESCO-Sharjah Prize for Arab Culture • جائزة اليونسكو – الشارقة للثقافة العربية

تأسست جائزة اليونسكو – الشارقة للثقافة العربية في عام 1998 وهي تكافئ سنوياً اثنين من الأفراد أو المجموعات أو المؤسسات يسعيان من خلال أعمالهما وإنجازاتهما البارزة إلى توسيع نطاق المعرفة بالفن والثقافة العربيين.

يتوجب على المرشحين لجائزة اليونسكو – الشارقة للثقافة العربية أن يكونوا قد أسهموا إسهاما كبيراً في تطوير ونشر وتعزيز الثقافة العربية في العالم. ويسمي المدير العام لليونسكو الفائزين بناء على توصية من هيئة تحكيم دولية تضم خبراء في مجال الثقافة العربية تميزوا فيه بأنشطة جديرة بالتقدير على مدى عدة سنوات. وبالتالي يسهم الفائزون في تعزيز الحوار الثقافي وتنشيط الثقافة العربية.

ويتم منح للفائزين (بمبلغ قدره 000 60 دولار أمريكي يقسَم بالتساوي بين فائزين اثنين)، اعترافاً بإسهامهم – كل في مجال اختصاصه – في الفن والثقافة العربيين، أو لمشاركتهم في نشرهما خارج العالم العربي. ويمثل الفائزون بالجائزة، مجتمعين، جيلاً جديداً من الباحثين والفنانين والفلاسفة والمؤلفين والمترجمين الذين تحدوهم رغبة شديدة في إقامة حوار حقيقي بين الثقافة العربية والثقافات الأخرى.

وفي عصر العولمة هذا وفي ظل التغيرات السياسية والاجتماعية العميقة التي يواجهها العالم، تجسد هذه الجائزة تجسيداً تاماً لقيم التفاهم المتبادل المدرجة في النظام التأسيسي للمنظمة. ومن خلال مكافأة المسيرة المهنية لأفراد أو كيانات أمضوا حياتهم في بذل الجهود لتعزيز ثقافة يدينون لها بالكثير، تسعى جائزة اليونسكو – الشارقة للثقافة العربية إلى تعزيز فهم الحضارات الأخرى فهماً أفضل وتشجيع التبادلات على الصعيد الدولي. ولقد تركت الثقافة والفنون العربية في العالم أجمع آثاراً انعكست إيجاباً لا على فسيفساء الثقافات في المنطقة العربية فحسب بل أيضاً على ثقافات أبعد من ذلك بكثير. ولا يمكن للمرء أن يجد طريقة أفضل من هذه لزرع بذور السلام.

القواعد والقوانين: بالعربية والإنجليزية والفرنسية

 منشور عن الجائزة (إنجليزىة-عربية)

  إنضموا إلى قاعدة البيانات

آخر موعد للتسجيل: 30 تموز

Established in 1998, the UNESCO-Sharjah Prize for Arab Culture rewards, each year, two laureates – individuals, groups or institutions – who, through their work and outstanding achievements, endeavour to disseminate greater knowledge of Arab art and culture.

Applicants to the UNESCO-Sharjah Prize for Arab culture must have contributed significantly towards the development, dissemination and the promotion of Arab culture in the world. The winners are chosen by the Director-General of UNESCO, on the recommendation of an international Jury of experts in the field of Arab Culture and having distinguished themselves, over several years, by meritorious actions. Thus, the winners contribute to the promotion of cultural dialogue and the revitalization of Arab culture.

Laureates are awarded the Prize (with an amount of US$60 000, divided equally between two laureates), in recognition of their contribution – in their respective disciplines – to Arab art and culture, or for participating in the dissemination of the latter outside the Arab world. Together, the prize winners have come to represent a new generation of researchers, artists, philosophers, authors and translators with a profound desire to achieve a genuine dialogue between Arab culture and other cultures.

In an era of globalization and profound political and social changes facing the world, this Prize fully meets the values of mutual understanding that is cited in the Constitution of the Organization. By rewarding careers, lives, whose efforts have been to promote a culture to which they own so much, the UNESCO-Sharjah Prize for Arab culture strives to foster a better understanding of other civilizations, thus promoting, or encouraging international exchange. Arab arts and culture have left traces all over the world, not only has the mosaic of cultures in the Arab region benefitted mutually but also cultures far beyond. One cannot find a better tread for cultivating peace.

Statutes, also available in Arabic and French

Brochure on the Prize

Participatejoin the database

Submission deadline: July 30th

Share The Event


More

Starts in 23 Hours, 6 Minutes

June 16, 2021 to July 30, 2021

More Dates

  • June 16, 2021
  • June 17, 2021
  • June 18, 2021
  • June 19, 2021
  • June 20, 2021
  • June 21, 2021
  • June 22, 2021
  • June 23, 2021
  • June 24, 2021
  • June 25, 2021