Darat Al Funun: Open Call: Projects at the Lab

دعوة لتقديم طلبات
مشاريع في المختبر
الموعد النهائي: الموعد النهائي: 31 كانون الأول/ ديسمبر 2019

تبدأ دارة الفنون باستقبال طلبات من المبدعين لبرنامجها في “المختبر” للعام 2020. يوفّر “المختبر” مساحة للمبدعين من كافة المجالات (فنّانين، قيمين، معماريين، مؤدّين، صنّاع أفلام ومصمّمين) للتجريب وتطوير ممارساتهم الخاصّة، وتطوير أفكار جديدة.

نتطلّع، بشكل خاص، لاستقبال طلبات مشاريع تتبنّى الممارسات التعاونيّة والتشاركيّة والتفاعليّة، سواءً كانت على شكل مداخلات موقعيّة، أو أداءات فنيّة، أو ورش عمل، أو لقاءات أو غيرها. ونعطي الأولويّة للطلبات التي تتفاعل مع المجتمع وتروّج للحوار المجتمعي وتعمل على تطوير الخطاب النّقدي.

يرجى إرسال الطلبات على الإيميل بالعربيّة أو الإنجليزيّة opencall@daratalfunun.org، على أن تتضمّن:

-الاسم والعنوان وطرق التواصل. إذا كان الطلب مرسلاً من قبل مجموعة، يرجى تحديد الشخص المسؤول عن التواصل.
-سيرة عمليّة توضح الخبرات ذات العلاقة.
-شرحاً وافياً عن المشروع بعدد كلمات يتراوح ما بين 500-1000، مدعوماً برسوم أو صور توضيحيّة إن كان ذلك ضروريّاً.
-ملف حول آخر الأعمال. إذا كان ذلك ينطبق.
-الخطوط العريضة لطرق تنفيذ المشروع، والميزانيّة والمخطّط الزمني. سنحاول تلبية المخطّط الزّمني المطلوب، لكنّنا وبما أنّنا نستقبل عدد كبير من الطلبات، يفضّل أن تكون الفترة المقترحة مرنة. يرجى تحديد الفترات المقترحة، إضافة إلى الأوقات التي لن يكون أصحاب المشاريع فيها متواجدون ابتداءً من شباط/فبراير 2020. طلبنا هو أن يعرض المشروع لمدة تتراوح بين 4 و6 أسابيع. يمكننا مناقشة المواعيد بالتفاصيل في حال اختيار المشروع.

الموعد النهائي لاستقبال الطلبات هو الموعد النهائي: 31 كانون الأول/ ديسمبر 2019

نرحّب أيضاً بالمشاريع غير المحليّة، لكنّنا لا نغطّي مصاريف التنقّل أو التأمين، مع توفّر الإمكانيّة لاستضافة أصحاب المشاريع في واحدة من شقق الإقامة.

OPEN CALL
Projects at The Lab
DEADLINE: 31 DECEMBER 2019

Darat al Funun is now accepting applications from creative practitioners for its 2020 program at The Lab. The Lab offers a space for creatives from all disciplines (including artists, curators, architects, performers, filmmakers and designers) to experiment, develop their own practice, and cultivate new ideas.

We are especially looking for projects espousing collaborative, participatory and socially engaged practices, whether through site-specific interventions, performances, workshops, talks or otherwise. We give preference to proposals that engage the community, promote social dialogue and advance critical discourses.

Please e-mail your application in English or Arabic to opencall@daratalfunun.org, and include the following items:

1. Your name/address/contact details (if you are a group, please identify the main contact person).

2. A short bio (250 words).

3. A detailed description of your proposal (500-1000 words; please include images and sketches where applicable).

4. Portfolio showing most recent work (where applicable).

5. A production plan outline, estimated budget, and timeline. We try to accommodate requests for specific periods. But, as we receive many applications, it helps if you are flexible. Please specify your preferred period(s), as well as any times you are unavailable for the year starting February 2020. Our only expectation is that projects run for 4-6 weeks. We will discuss all this with you in more detail if your project is chosen.

The deadline for applications is 31 December 2019.

*While we accept international proposals, we do not cover travel expenses or insurance, although we are at times able to offer accommodation in one of our residency flats.

Share The Event



Darat Al Funun: Open Call: Fellowship

برنامج منح دارة الفنون للدراسات العليا في الفن العربي الحديث والمعاصر 2020-2021
الموعد النهائي: 15 تشرين الثاني 2019

يسرّ دارة الفنون – مؤسسة خالد شومان، الإعلان عن فتح باب الترشّح لبرنامج منح دارة الفنون للدراسات العليا في الفن العربي الحديث والمعاصر للعام 2020-2021. تأسس هذا البرنامج في العام 2011 بهدف تشجيع البحوث في مجالات الفن العربي الحديث والمعاصر. توفر المنح دعماً مالياً يصل إلى عشرة آلاف دولار أمريكي لطلبة الدكتوراه (Ph.D) في العلوم الإنسانية والاجتماعية. يتراوح عدد المنح المُقَدَّمة من منحة واحدة إلى منحتين سنويّاً. مدة المنحة تتراوح بين 4 إلى 6 أشهر من الإقامة في دارة الفنون بعمّان – الأردن، ما بين منتصف أيلول 2020 و1 حزيران 2021.

يُنتظر أن يتابع كل مستفيد من المنح أبحاثه الخاصة، ويقدّم محاضرة واحدة على الأقل، ويسهم في النشاطات الثقافية والفنية التي تقام في دارة الفنون. وسيطلب من كل باحث، بعد انتهاء مدة المنحة، تقديم ورقة بحث بحدود 5-7 صفحات لتكون متوفرة في أرشيف الموقع الإلكتروني لدارة الفنون.

تغطي المنحة المُقدّمة كافّة تكاليف السفر ونفقات الإقامة. كما توفّر دارة الفنون لكل باحث مكان إقامة ومكتباً للعمل، أما النفقات الصحية فتكون من مسؤولية المستفيد من المنحة.

دارة الفنون منبر يحتضن الفن والفنانين من العالم العربي يضم ستّة مبانٍ تاريخيّة من العشرينيّات والثلاثينيّات، إضافة إلى موقع أثريّ في الحديقة تم ترميمها جميعاً. نهدف إلى توفير منبر للفنّانين العرب المعاصرين، ولدعم الممارسات الفنيّة والتبادل الفنّي، وتحفيز الخطاب النقدي، وللبحث في وتوثيق وأرشفة الفن العربي. تحتوي مكتبتنا الفنيّة على مصادر باللغتين العربيّة والإنجليزيّة، وأرشيف أفلام وتوثيق معزّز بالصور لنشاطات دارة الفنون وملفّات عن الفنانين العرب. كما تستضيف دارة الفنون أعمال فنية من مجموعة خالد شومان الخاصة.

للاستفسارات المتعلّقة بالزمالة، يمكن إرسال إيميل إلى fellowship@daratalfunun.org

يمكن تقديم الطلبات باللغتين العربية أو الإنجليزية في موعد أقصاه 15 تشرين الثاني 2019، وسيعلن عن أسماء الفائزين بالمنح في 15 آذار/ مارس 2020. على المتقدمين أن يرسلوا مقترح بحث يُحدَّد فيه مدة الإقامة المطلوبة خلال السنة الأكاديميّة 2020-2021، إلى جانب رسالتي توصية، ونموذج للكتابة، والسيرة الذاتية، مع صورة عن الشهادة الرسمية. ستعطى الأولوية للمقترحات التي تشير إلى دور أرشيف دارة الفنون. على المتقدمين، لدى الشروع بالمنحة، أن يكونوا قد أكملوا بنجاح متطلبات مرحلة الدكتوراه (باستثناء الأطروحة). تقبل طلبات الطلاب المسجلين في أي جامعة من جامعات العالم.

ترسل الأوراق الخاصة بالطلبات (على شكل pdf أو word على أن تكون كل وثيقة ممهورة باسم المتقدّم) إلى fellowship@daratalfunun.org

أو بواسطة البريد على العنوان التالي:

منح دارة الفنون للدراسات العليا
دارة الفنون، مؤسسة خالد شومان،
ص.ب. 7144، عمّان 11118، الأردن

The 2020-2021 Darat al Funun Dissertation Fellowship
DEADLINE: 15 NOVEMBER 2019

Darat al Funun-The Khalid Shoman Foundation is pleased to announce the open call for its 2020-2021 dissertation fellowship. The fellowship was established in 2011 to encourage research on modern and contemporary art of the Arab world. The fellowship provides financial support of up to ten thousand US dollars to Ph.D. candidates in the humanities and social sciences. One to two fellowships will be granted each year. The fellowship duration must range from 4-6 months of residency at Darat al Funun in Amman, Jordan, between mid-September 2020 and 1 June 2021.

Fellows are expected to pursue their own research, give at least one public lecture, and participate in Darat al Funun’s cultural and artistic activities. Upon completion of the fellowship, fellows are required to submit a five to seven page research report that will be made available on Darat al Funun’s website.

Fellowship funding is intended to compensate all travel and stipend expenses. Darat al Funun will in addition provide housing and office space. Fellows are responsible for their own health insurance.

Darat al Funun is a home for the arts and artists from the Arab world, housed in six renovated historical buildings from the 1920s and 30s, with a restored archaeological site in the garden. We aim to provide a platform for contemporary Arab artists, to support art practices and artistic exchange, to stimulate critical discourse, and to research, document and archive Arab art. Our specialized arts library includes Arabic and English resources and an archive of video and photographic documentation of Darat al Funun’s activities and files on Arab artists. In addition, Darat al Funun hosts artworks from The Khalid Shoman Collection.

For specific questions about the fellowship contact fellowship@daratalfunun.org

Applications are welcome in Arabic or English by 15 November 2019 with notice of award by 15 March 2020. Applicants should send a research proposal, also specifying their desired period of stay during the academic year 2019-20, two letters of recommendation, a writing sample, C.V., and official transcript. Priority will be given to proposals that indicate the role of Darat al Funun’s archive.

Applicants must have advanced to candidacy by the start of the fellowship. Applications are welcome from students enrolled in any university worldwide.

Application materials should either be emailed (in PDF or Word format, with each document clearly labelled with your name) to fellowship@daratalfunun.org or posted to:

Darat al Funun Dissertation Fellowship
Darat al Funun-The Khalid Shoman Foundation
P.O. Box 7144
Amman, Jordan 11118

Share The Event



NOFA Creative Space: Art Exhibition by Mohammed Abd El Hadi

Nofa Creative Space is pleased to invite you to the opening of an art exhibition by artist Mohammed Abd El Hadi.

Saturday, October 19th at 6:30pm
((Free Entry))
The exhibition will run until Friday, November 15th

Our Gallery Opening hours daily from 10:30 AM – 6:30 PM, Friday off
For more information, please call us at 0777401222

Share The Event



JNGFA: In/Out Public Art Festival

IN / OUT Public Art Festival | مهرجان داخل / خارج فن الأماكن العامة

“فن من قبل الناس ومن أجلهم في فضاء مشترك الا وهو الشارع”

داخل / خارج، المهرجان االعالمي للفن العام – هو مبادرة من منصة “مصنع” تهدف لخلق طرق جديدة للتفكير بالعلاقة بين الفن والمجتمع والعامة والمتاحف والمؤسسات من خلال التداخلات الفنية. يشتمل مهرجان هذا العام على33 مشروعًا فنيًا تم اختيارها من بين أكثر من 100مشروع من الأردن والخارج، من قبل لجنة علمية عالمية من خلال دعوة مفتوحة من منصة “مصنع” / المتحف الوطني الأردني للفنون الجميلة. يحتوي المهرجان على ورش عمل وحوارات فنية دائمة البحث عن االتداخلات الفنية من أجل ثقافة ديمقراطية.
تأتي جميع المشاريع من خلفيات فنية مختلفة، وتتنوع بين الفنون الأدائية والموسيقى والرقص المعاصر والفيديو آرت والإسقاطات الضوئية والتصوير الفوتوغرافي والنحت والإنشاءات الفراغية والجرافيتي، التي تدور حول مواضيع اجتماعية واقتصادية وبيئية تمس المجتمع المحلي، ليتم تنفيذها في الأماكن العامة في كل من جبل اللويبدة وحي العبدلي ولتكون متاحة للجمهور طوال فترة المهرجان.

“An art, by and for the people, in the common space that is the street.”

IN/OUT, International public art festival is an initiative from FACTORY for cultural mediation to establish new ways of thinking about the relationship between art, society, public, museums and institutions. This year’s festival includes 33 art projects selected from more than 100 participating projects from Jordan and abroad. All projects are selected by an international scientific committee through an open call from FACTORY by the Jordan National Gallery of Fine Arts. The program is implemented with workshops and talks always in search of mediation for the democratization of culture.
All projects come from different backgrounds of art, performance, music, contemporary dance, video art, projections, photography, sculpture, installations and graffiti, all going around social, economic and environmental topics that touch the local community, to be implemented in public areas in Jabal Al Weibdeh and Abdali district to be available to the public throughout the festival period.

الفنانين المشاركين | Participating Artists

عمرو المغربي- Amr El Maghraby
البيت العشوائي- Albaitil Ashwai
بلوز وبنطلون – Blues O Bantaloon
ديمة شاهين – Deema Shahin
درم جام – Drum Jam
أريج حنيطي – Areej Huniti
إليزا جولدوكس – Eliza Goldox
روجي ياماجوتشي – Ryuji Yamaguchi
علاءالدين رحمة – Alaeddin Rahmeh
عاصم الخوجة – Asem Al Khojah
جعفر الجابي – Jafar Aljabi
جمان النمري – Juman Nimri
ليلى الطويل – Laila Al Taweel
لينا صلاح – Lina Salah
ميرامار النيار – Miramar Al Nayyar
أنس الحوراني – Anas Al Horani
نادي الضجيج البائس – Miserable Noise Club
نايف الزبن – Nayif el Zaben
ريما شتات – Reema Shatat
ياسمين صبري – Yasmeen Sabri
أحمد سلامة – Ahmad Salameh
أيلول – Ayloul
مايك ديرديريان – Mike V. Derderian
ستوديو 8 – Studio 8
نيلين – NiliN
رانيا عاطف – Rania Atef
منير سعيد – Mounir Saeed
إلينا مونليون (ماو) – Elena Monleon (Mau)
جوان بابلو (ماواتريس) – (Juan Pablo (MawaTres)
بول ويرسبنسكي – Paul Wiersbinski
سندس مهدي – Sondos Mahdy
تيتو سينا – Tito Senna
أناستاجيا ديلادوفا – Anastasija Delidova
علاءالدين وزياد – Alaeddin & Ziad
فرقة شمس – Shams Team
دبللاكي بروداكشنز – doublelucky productions
أوكتاف – Octave

We’d like to thank our sponsors | نود أن نشكر داعمين المهرجان

امانة عمان الكبرى Greater Amman Municipality, Shoman Foundation مؤسسة عبد الحميد شومان, EUNIC Jordan, Embajada de España en Amán / السفارة الأسبانية في عمان, Cairo Amman Bank, Markazia – Toyota Jordan المركزية – تويوتا الأردن, AbuShakra Trading Company, Live Audio Works, SAE Institute – Amman, مكتبة سمير وغسان Samir & Ghassan Stationery Shop, National Paints, Al Jawareh, MH University,

Venue Sponsors | داعمين الأماكن

Boulevard Abdali, Manara Arts & Culture

Share The Event



almamar: Shells

Shells
Exhibition Opening
Sunday 6 October 2019
ālmamar I 5:00 PM

Join us for the opening of “Shells”, a multimedia collaboration between ālmamar & Ayla Hibri. This site specific installation explores a collection of seashells accumulated by one of Amman’s residences over a period of 40 years.

Inspired by the collection’s varied complexities and nuances, new forms of representation will emerge through new experiential taxonomies exploring memory, nature, and transience.

The exhibition runs until 12 October 2019.
——————————————

قوقعات
افتتاح معرض
الأحد 6 تشرين الأوّل 2019
الممر | 5:00 مساءً

إنضموا إلينا لافتتاح معرض “قوقعات”، عملاً متعدّد المواد بالتعاون ما بين الممر وأيلا هبري. يستكشف هذا الإنشاء مجموعة من الأصداف التي جمعها سكّان عمّان على مدار 40 عام.

مستوحاة من التعقيدات والفروق الدقيقة للمجموعة ، ستظهر أشكال جديدة من خلال تصنيفات تجريبية جديدة تستكشف الذاكرة والطبيعة والعبور.

يستمر المعرض لغاية 12 6 تشرين الأوّل.

Share The Event



Nabad: Boutros Al Maari: Against Monotony

Under the patronage of HRH Princess Alia Tawfiq Tabbaa, Nabad has the pleasure to invite you to the opening of an exhibition of works by Syrian artist Boutros Al Maari entitled Against Monotony

The exhibition is held in the context of
Amman Design Week 2019: Possibilities

As usual, Boutros Al Maari does not work on one subject, but gives his brush and his ideas the freedom to choose, thus breaking the monotony and surprising us every time by combining the unusual with, occasionally, the contradictory in the same artwork. He attempts to avoid depicting the Syrian tragedy, but in fact, it inhabits details that cannot elude the viewer. In this exhibition at Nabad, Al Maari celebrates the bull, standing alone conversing with one or two marginal characters who actually reveal the whole story.

Born in 1968 in Damascus, Boutros al-Maari graduated with a Ph.D. in Social Anthropology from the École des hautes études en sciences sociales (EHESS) in Paris in 2006. In addition to being a prolific painter, Al-Maari is the writer and illustrator of nine children’s books, published in Paris. He has held fourteen solo exhibitions in Paris, Beirut, Dubai and Damascus and has participated in numerous group shows in Europe and the region. A Maari’s works are currently part of an exhibition entitled, “Hommage d’artistes a Notre-Dame” at the museum of the Institut du monde Arabe in Paris. Al Maari lives and works in Hamburg, Germany.

The exhibition continues through 6 November 2019

Share The Event



Jacaranda Images: Tishreen by Mo Rusan

Jacaranda Images is proud to present Mo Rusan first solo exhibition TISHREEN.

Tishreen marks the season of harvest. A time when women in brightly embroidered dresses gather to pick the olive trees, a time when the land rewards its keepers.
This exhibition is a celebration of our ancestral connection to the land. It is a celebration of our traditional embroidered “Toub” (dress), adorned with stitches which themselves are a reflection of the land, its vegetation, birds and animals.
It is a reconstruction of tradition, a contemporary take on our visual identity…and a salute to the land and its people.

The exhibition features hand shaped & hammered metals (aluminum, brass and tin) as well as mixed work on paper.

This exhibition is part of Amman Design Week أسبوع عمّان للتصميم

Share The Event



Wadi Finan Art Gallery: During Amman Design Week

Three Solo Exhibitions:
(Chapters) by Dodi Tabbaa
(Arabic words) by Hayan Maani
(Do you see the light?) by Hana Ghawi and Raya Kassisieh for Lamba Neon

Share The Event



JNGFA: The Shapes of Water

ضمن فعاليات اسبوع عمان للتصميم 2019 وبالتعاون مع السفارة الايطالية في عمان يسعدنا حضوركم لمعرض “أشكال الماء” وهو مشروع تصميم دولي بقيادة المهندسة المعمارية سيلفانا أناتشياريكو ويروج له متحف Triennale Design ووزارة الشؤون الخارجية الإيطالية.
لطالما كانت إدارة المياه واستخدامها قضايا ذات أهمية في التخطيط. ومع ذلك، نظرًا لأن المياه الصالحة للشرب يُنظر إليها على أنها مورد محدود، فقد أصبحت أكثر فأكثر مسألة تصميم – ثمينة كسلعة، وعنصر تجاري – وحالة من الجودة.
تعد مشكلة ندرة المياه ومحاولات الترويج للاستخدام الرشيد لهذا المورد مسألة بالغة الأهمية للأردن.

As part of Amman Design Week 2019 events, The Jordan National Gallery of Fine Arts in cooperation with the Embassy of Italy in Jordan will be hosting an exhibition entitled “Shapes of Water” which is an international design project led by architect Silvana Annicchiarico, and promoted by Triennale Design Museum and the Italian Ministry of Foreign Affairs. Water governance and its use have always been issues of planning interest. However, since water-to-drink is perceived as a limited resource, it has become more and more a matter of design – precious as a commodity, business element – and a status of quality. The scarcity of water and the attempts to promote an increasingly rational use of this resource is an extremely important issue for Jordan.

Join us from 4-12 October 2019 at the The Jordan National Gallery of Fine Arts building 2.

Share The Event



Pandazilla: Everybody is born an artist

Everybody is born an artist!
Pandazilla is going to be part of @ammandesignweek by hosting nine days full of street art workshops for anyone who wants to explore their inner artist. Have a chance to talk to major local artists and know their process and journey.
Workshops will start from 4th of October till the 12th of October everyday!

Join us by following the form linked below and sign up to workshops that you might like.
Everybody is born an artist!
Participating Artists:
@suhaib_attar @yara.hindawi @sed_ghoush @_sara.allan_ @amaneehasan @chaf.41 @miramar.muhd
( free workshop )

Share The Event