The Primacy of Plot Public Program

Saturday, March 23: Scalp, performance
3PM, The Citadel (Jabal al-Qala’a)

Miriam Kongstad will rehearse and choreograph a newly-commissioned work, relating the body language and positions of totem figures found throughout Al-Qatil’s drawings and paintings to The Citadel (Jabal Al Qala’a).

Sunday, March 24: Some Chance Operations (1999), screening
6PM, MMAG

Renée Green will screen her film Some Chance Operations (1999), followed by a discussion with curator Yusef Audeh.

Monday, March 25: experimental reading
6PM, MMAG

Renée Green will read her reflections on and observations of Al-Qatil’s life and work, focusing on his peripatetic existence and compulsion to draw in new and unfamiliar contexts.
Saturday, April 6: Theory of the Daydream, drawing session
11AM-1PM, MMAG Drawing Studio

Laith Demashqieh will lead a painting workshop prompted by philosophical theories of the daydream and the role of fantasy and pathology in art.

Saturday, April 13: Automatism, drawing session
11AM-1PM, MMAG Drawing Studio

Yazan El Zubi will organize a free-form workshop related to the Surrealist technique of automatism, or the generation of artistic and written work from involuntary actions and processes that emerge from the subconscious mind.

Saturday, April 27: Blind Symmetry, reading and drawing session
11AM-1PM, MMAG Library

Blind Symmetry is a reading group that will study and discuss feminist psychoanalyst Luce Irigaray’s 1974 book Speculum of the Other Woman, which explores how women were the subject of psychoanalytic theory but excluded from its discourse.

Share The Event



OPEN CALL: Beyond the Obvious

دعوة عامة
ما بعد البديهيّ: إمكانات الفن في المساحات العامة

ورشة عمل مع الفنّانة والأستاذة إيفون بوخايم
ابتداءً من السبت 16 آذار حتى الأربعاء 17 نيسان/ 2019
كل سبت من 2 ظهرًا حتى 7 مساءً، وكل أربعاء من 6 مساءً حتى 9 مساءً (10 جلسات)

***الموعد النهائي للتقدّم للورشة: السبت، 9 آذار/ 2019***

تُعدّ هذه الورشة دعوة لاستكشاف إمكانات الفن الشفائيّة. سوف نتدارس، على مدار 5 أسابيع، العلاقةَ بين الفن والعلاج، ونتناقش حول أيّ أنواع الفنون قد يحمل خصائص شفائية وكيف يمكن أن تساهم أعمالك الفنية في نفع المرضى. على مدار 10 جلسات، سيوفر إطارٌ منظَّمٌ دعمًا عمليًّا لتطوير أفكارك وتقديم ردود فعل حولها من أجل خلق فن يتلائم مع بيئة مستشفى معيّنة. بعد انتهاء ورشة، وبعد الحصول على موافقتك، من الممكن أن تُعرَض الأعمال النهائية على مستشفى كليمنصو العبدلي للنظر فيها، مع احتمالية شرائها.

“إلى أيّ درجة تستطيع مجموعة فنية في مستشفى أن تحسّن من تجربة من المرضى؟” يخبرنا مقال نُشر في مجلّة “Health Enviroments Research & Design”1 أنّ الباحثين وجدوا أنّ المرضى يظهرون تحسّنًا في المزاج، ويتعرّضون لضغطٍ أقلّ، ويكونون في راحة أكثر حين يُعرضُ الفنُّ في مستشفى ما. سوف نتباحث في أمثلة حول الفن في بيئات رعاية صحّيّة من حول العالم، ونتأمّل في كيفيّة تسيير الفن للحوار، وتقليل الألم والقلق، والمساعدة على الاستشفاء. سيطوّر كلّ المشاركين أفكارهم الخاصّة وسيحصلون على ردود أفعالٍ حول أعمالهم قيد التنفيذ. علاوة على ذلك، سنتشارك تدريبات لتجربة تقنيات مختلفة بما في ذلك الرسم والطباعة والتصوير الفوتوغرافي والمنسوجات والكولاج. سنلعب بالأشكال والألوان وتركيبات المواد لخلق فن مستشفى جديد يتعدى البديهيّ. سيتم تشجيعك على تطوير أعمالك الفنية بعقل متفتّح وباتباع نهج تجريبي. بما أن الموضوعات قد تتباين، ستطبّق قيود فيما يتعلق بالحجم والوسائط المستخدمة. يُفضّل أن تكون الأفكار المطروحة أعمالًا على الورق أو أجسام مسطّحة، والوسائط المختلطة التي يمكن تأطيرها خلف الزجاج. باعتبارنا جزءًا من الورشة، سوف ننظر في استراتيجيات العرض والتأطير والمعارض. على ذلك، لن تُعرض أو تُشترى سوى الأعمال المختارة لتكون جزءًا من المجموعة الفنية الجديدة للمستشفى. إذا كنت مهتمًا باكتساب الخبرة والمعرفة حول الفن والعلاج، فإن هذه ورشة ستكون تجربة مثيرة للتفكير حول كيفية خلق عمل يتحلّى بصفات علاجيّة من أجل وضعه في بيئة عامّة.

للتقديم، يرجى إرسال المتطلبات أدناه إلى mail@mmagfoundation.org في موعد أقصاه يوم السبت 9 مارس 2019، مع “التقديم إلى: ما بعد البديهيّ: إمكانات الفن في المساحات العامة” في سطر الموضوع.

المتطلبات:
1. 200 كلمة عن دافعك وما الرابط الذي تعتقد أنّه يربط بين أعمالك وسياق المستشفى.
2. 150 كلمة عن نفسك، لا داعي للسير الذاتيّة من فضلكم!
3. 8 صور من أعمالكم السابقة تظهر نطاق أعمالك أو رابط (Link) لموقعك الشخصي. الرجاء إرسال الصور في ملف (PDF) واحد.
4. التأكيد على إمكانيّة حضور كافّة الجلسات.

إيڤون بوخهايم فنانة تستخدم الوسائط المتعددة ومعلمة. يأتي اهتمامها بالعلاج بالفن من إقامة فنية لمدة عام في معمل الألم التابع لقسم علم النفس في جامعة “باث” في المملكة المتحدة. عُرضت أعمال بوخهايم بشكل واسع وحازت على منحة منشور مخصص لمشروعها الطويل-الأمد “مشروع أرشيف الأغنية”. قامت بوخهايم بتدريس مادة الفنون البصرية في جامعة غرب انجلترا لمدة عشر سنوات قبل انتقالها إلى القاهرة في ٢٠١٢، حيث تابعت مسيرتها الفنية والتعليمية. تشمل خبرة بوخهايم الأكاديمية التدريس في الجامعة الأمريكية في القاهرة وانضمت بعدها إلى معهد القاهرة للدراسات الحرة في الفنون والعلوم (سيلاس) كمنسقة في مجال الثقافة والفنون في ٢٠١٥. في ٢٠١٧ شاركت في تنسيق “جلسات الربيع”، وهو برنامج تعليمي يشمل إقامات فنية في عمان، الأردن ومؤخرا حازت على إقامة فنية في مؤسسة محمد وماهرة أبو غزالة بالأردن.

OPEN CALL
Beyond the Obvious: The Potentiality of Public Art

Workshop with artist and educator Yvonne Buchheim
From Saturday, March 16 – Wednesday, April 17, 2019
2-7 pm every Saturday and 6-9 pm every Wednesday (10 sessions)

***Deadline for application: Saturday, March 9, 2019***

This workshop is an invitation to explore the curative potential of art. Over the duration of five weeks, we will examine the connection between art and therapy, discuss what kind of art may have healing qualities and how your works may contribute to a patient’s well-being. Over the course of 10 sessions, a structured framework will provide practical support for developing your ideas and facilitate feedback for creating art for a specific hospital environment. After the workshop, and with your consent, the finished works will be presented to the Abdali Clemenceau Hospital for consideration and possible acquisition.

“How much does a hospital art collection improve patient experience?” An article published in the Health Environments Research & Design Journal tells us that researchers have found that patients report better mood, less stress and more comfort when a hospital displays art. We will research examples of art in healthcare environments around the world, and consider how art can facilitate dialogue, reduce pain and anxiety, and aid recovery. Each participant will develop their individual idea and get feedback on their work in progress. Additionally, we will engage in exercises to experiment with different techniques, including drawing, printing, photography, fabrics and collages. We will play with shapes, colors and material combinations to create new hospital art, beyond the obvious. You will be encouraged to develop your work with an open-minded, experimental approach. While themes may vary, restrictions apply regarding size and media. Proposed ideas are preferably works on paper or flat, mixed media that can be framed behind UV perspex. As part of the workshop, we will consider display, framing and exhibition strategies. However, only selected works will be purchased and exhibited as part of the new hospital art collection. If you are interested in gaining experience and knowledge in art and therapy, this workshop will be a thought-provoking experience on how to make work with restorative qualities for a public environment.

To apply, please send the following to mail@mmagfoundation.org no later than Wednesday, March 9, 2019, with “Application for Beyond the Obvious: The Potentiality of Public Art” as the subject line.

Requirements:
200 words about your motivations, and how you think your work relates to the context of a hospital.
150 words about yourself (no CVs, please!)
8 images of previous works that show the range of your practice, or a link to your website. Please send the images in one PDF document.
A confirmation that you can attend all sessions.

Yvonne Buchheim is an interdisciplinary artist and educator. Her interest in art therapy stems from a yearlong residency at a pain laboratory at the Department of Psychology at the University of Bath, UK. She has exhibited widely and was awarded a monograph publication for her long-term Song Archive Project. Buchheim taught Visual Arts at the University of the West of England for 10 years before moving to Cairo in 2012, where she continued with educational and art projects. Yvonne taught Fine Art at the American University of Cairo before joining the Cairo Institute of Liberal Arts and Sciences in 2015. In 2017, she co-curated Spring Sessions, a learning program and artist residency in Amman, Jordan, and was recently artist-in-residence at the MMAG Foundation.

Share The Event



MMAG Foundation: A Slice of Memory: Artwork Display

شريحة ذاكرة: عرض أعمال فنية
السبت ٢ آذار (مارس) ٢٠١٩
الساعة ٦ مساءً في مكتبة عمان الصغرى

نعتمد كثيراً على النسيان أو النكران في الكثير من الأحداث والحالات للتمكن، طبعاً، من المضي قدماً. ما ‏نجهله أننا نبقى نحن عالقين، والوقت فقط هو الذي يمضي. النسيان تخدير، وهو فعل بديل للمواجهة
‏النسيان هو فعل لتأخير التعامل مع الخيبة

انضموا إلينا لحضور عرض الأعمال الفنية التي تم إنتاجها في ورشة عمل “شريحة ذاكرة” التي أقيمت خلال شهر شباط (فبراير) ٢٠١٩ مع الفنانة رواند عيسى، كجزء من إقامتها الفنية في مكتبة عمان الصغرى. تمحورت الورشة حول طرح التوثيق كفعل أساسيّ يومي، وركزت على نقاش و بوح وإنتاج مواد قصصية

تعرض الأعمال الفنية لمدة ثلاثة أيام في مكتبة عمان الصغرى
المشاركات/ين: سما الشحروري // اسراء عاطف الصمادي // فرح خلف عطيات // محمد شحادة // تالا عبد الهادي // يارا علي // روان صدر // آية بسيسو // خالد عوده

رواند عيسى (١٩٩٢) رسامة كوميكس وكاتبة من لبنان. تركز في أعمالها على توثيق قصصها الشخصية والأحداث من المحيط الذي تعيش فيه. خطوطها عريضة ولا تخاف من الأخطاء. تحب الخيال الواقعي وتكتب قصصها باللغة العربية. لها أربع منشورات، “مش من المريخ”، منشورة رسم، “٢٢ آب”، منشورة كوميكس، “عاصية”، كتاب كوميكس، و”مذكرات دجاجة”، منشورة رسم. تنشر أيضاً رسومات ونصوص في مختلف المنصات الإلكترونية

A Slice of Memory: Display of artworks
Saturday March 2nd 2019
6 pm at the Central Amman Library

“One often depends on forgetting or denying certain situations in order to move on. What one does not realize is that one may still be stuck, while time continues to move on. Forgetting is a form of sedation; an act of avoiding confrontation. Forgetting is to delay dealing with disappointment.”

Join us at the display of artworks produced during “A Slice of Memory” workshop with Rawand Issa, which took place in February 2019 as part of her residency at the Central Amman Library. The workshop examined documentation as a daily ritual and focused on discussing, telling, and producing narrative material.

The artworks will be displayed for three days at the Central Amman Library.

Rawand Issa (1992) is a comic artist and writer from Lebanon. Her work focuses on documentation and is inspired by her daily life struggles and the society she lives in. She makes thick lines and lots of mistakes. She is interested in realistic fiction and writes short stories in Arabic. She has 4 publications, Mish Men ElMarikh (Not from Mars), illustration zine, 22 August, minicomic, Aasiya (The Insubordinate), comic book, and A Chicken’s Diary, illustration zine. She also publishes cartoons and web-comics on different online platforms.

Share The Event



MMAG Foundation: The Primacy Plot

The MMAG Foundation presents ‘The Primacy Plot” by Sager al-Qatil.

21 February – 5 May 2019

Opening 19:00 at the MMAG Foundation 30 Othman bin Affan Street, Jabal Amman.

Share The Event