MMAG Foundation: When the Rifle’s Soul is Poetry

الجلسة الأولى
جلسات قراءة: لمّا كان الشعر روحًا للبندقية

“قد كان اسمك يا حبيبي، في فم السّجان أجمل
قد كان وجهك يا حبيبي، في يد الجلّاد أجمل
قد كان صوتك يا حبيبي، وهو مبتلٌ بنار الحب أجمل
قد كنت أجمل يا حبيبي، كنت أجمل”
– معين بسيسو

بعكس الأنماط الأدبية السائدة، يحرص معين بسيسو على إضفاء البعد الاجتماعي لشخصية المناضل والفدائي. يعتبر معين أكثر معرفةً وقربًا لهذه الشخصية بسبب تاريخه النضالي. لذلك تمكن من كتابة سيرته الذاتية في “دفاتر فلسطينية” لتجسد بداية العمل الثوري الفلسطيني بعد هزيمة 1948. ومن خلال قراءتنا لأدبه الشعري والمسرحي والنثري سنحاول تفكيك شخصية المناضل.

من هو المناضل ومن هي المناضلة؟ ما هي هويتهم ومعتقداتهم؟ هل اختلفت أهدافهم/هن؟ هل استبدلوا/استبدلن الإيمان بالقضية بالتجارة بها؟ هل أخمدت ثورتهم/هن وتم تجريدها من طموحهم/هن ليصبحوا أيقونات لا أكثر؟

“لمّا كان الشعر روحًا للبندقية” هي جلسات قراءة متمعنة في تطور شخصية المناضل من خلال الأدب الفلسطيني وترتكز على الأعمال الكاملة للأديب معين بسيسو الذي لقِّب بشاعر الثورة الفلسطينية. سنحاول في هذه الجلسات التركيز على كيف وثق ووصف الأدب الفلسطيني شخصية المناضل والفدائي خلال الفترة الممتدة من نكبة 1948 الى نكسة 1967 الى الخروج من لبنان في 1982. سنبحث في مدى تأثير الفن والأدب الفلسطيني في تكوين خيال مجتمعي عن المناضل من خلال توثيق الأحداث المرتبطة بالشعب الفلسطيني.

ستُعقد جلستين قراءة بتيسير من الباحث عمر بسيسو: الإثنين 22 تموز والإثنين 29 تموز، في مؤسسة محمد وماهرة أبو غزالة.

الجلسات مجانية ومفتوحة للجميع ، وسيتم إجراؤها باللغة العربية.

Session One
Reading Group: When the Rifle’s Soul is Poetry

“Your name, my love, was more beautiful in the warden’s mouth
Your face, my love, was more beautiful in the executioner’s hand
Your voice, my love, was more beautiful while wet with love’s flames
You were more beautiful, my love; more beautiful”
– Mu’in Bseiso

In contrast to dominant literary styles, the Palestinian poet Mu’in Bseiso was keen to give the character of the Fedayee and the freedom fighter a social dimension—a character he was familiar with due to his own political history. He was hence able to write his autobiography Descent into the water: Palestinian notes from Arab exile (1980) to embody the outsets of the Palestinian revolutionary process after 1948

Taking the works of Mu’in — also known as the Poet of the Palestinian Revolution, When the Rifle’s Soul is Poetry is a reading session in Palestinian literature to examine the development of the freedom fighter’s character, through readings of his poetry, drama, and prose

Who is the freedom fighter? What’s their identity, and what are their beliefs? Did their goals differ? Have they traded faith for expediency? Was their revolution suppressed, or were they stripped of their ambition to simply become an icon?

In these sessions, we will focus on how this character was portrayed, from the Nakba of 1948, the Naksa of 1967 and the departure from Lebanon in 1982. We will examine what impact Palestinian art and literature have had — in its documentation of events related to Palestinian people and their political history — on forming a collective imagination of the Fedayee

The reading group will be facilitated by the researcher Omar Bseiso on Monday, July 22, and Monday, July 29 at the MMAG Foundation

The sessions are free and open to all, and will be conducted in Arabic

Share The Event



MMAG Foundation: Stars Are Closer and Clouds Are Nutritious Under Golden Trees Part 1

النُّجُومُ أَقربُ وَالْغُيُومُ رَبَابٌ تَحْتَ الْأَشْجَارِ الذَّهَبِيَّةِ: الجزء ١

«النُّجُومُ أَقربُ وَالْغُيُومُ رَبَابٌ تَحْتَ الْأَشْجَارِ الذَّهَبِيَّةِ» هو معرضٌ مكوّنٌ من جزئين وبرنامجٌ عامٌّ يُقام في مؤسسة محمد وماهرة أبو غزالة ما بين ١٣ حزيران و ٥ كانون الأوّل ٢٠١٩. يستمد المعرض اسمه من المذكرات الشعريّة التأمّلية للكاتب الفرنسي الراحل جان جينيه «أسير عاشق» (١٩٨٦) ويتخذ يَتَّخِذْ منه نقطة انطلاق. ألهمت ثورات الشَتَات جينيه ليكتبَ قصةََ من نوعٍ آخر عن الفترات التي أمضاها مع الفدائيين والفهود السّود

يقام معرض «النُّجُومُ أَقربُ وَالْغُيُومُ رَبَابٌ تَحْتَ الْأَشْجَارِ الذَّهَبِيَّةِ»​ في أوقات ومساحات مختلفة عبر إعادة النظر في المفردات والتاريخ غير المكتمل للذاتية السياسية في القرن العشرين، ويتأمل أيضاً بلغات المنطقة، بما فيها العربية والإنجليزية والفرنسية والكردية والتركية. يربط برنامجُ المعرضِ الحركات النّسوية الفلسطينيّة التي عملت خلال فترة الانتداب البريطانيّ بشخصيّاتٍ تنتمي إلى اليسار السياسيّ التّركي ممّن قاتلوا في فلسطين في سنوات الّسبعين، ويتتبع أيضاً قصّة كاميرا «بورتا باك» التي سجّلت قصة جان جينيه في الأردن قبل أن تنتقل إلى أمريكا الشمالية وأفريقيا لتغذية شبق الرّغبة الثوريّة وسُلطتها، ولتُبرزَ المعضلات المعاصرة للحركة النسويّة الكرديّة الحرّة في شمال سوريّا. في أجزاء أخرى من التّاريخ، يسير أرشيف الأفلام السوفيتيّة الذي عُثِرَ عليه مؤخّراً في عمّان إلى جانب حلم مُتسارع تَولّد إثر المشهد السياسيّ الأيقونيّ لاختطاف الطائرات. في هذا السياق، يندمج مقاتلو رواية «الفدائيون» لمونيك فيتيج (١٩٦٩) مع الفهد الأسود الذي وجَد إلهامه في قصائد الشّاعر الفلسطينيّ سميح القاسم

تُشكِّل هذه القطع السرديّة خيالاً سياسيّاً وشعريّاً سيملأ مؤسّسة محمد وماهرة أبو غزالة شيئاً فشيئاً على مدار ستة أشهر، وسيتم ربط جزئيّ المعرض – الذي سيفتتح في ١٣ حزيران و ١٩ كانون الأول على التوالي – ببرنامج عامٍ يتضمّن محاضراتٍ وحواراتٍ وورشاتٍ وعروضِ أفلام. يأتي هذا المشروع نتيجة جُهدٍ جماعيٍّ لفنانين وناشطين ومؤرْشِفين وأكاديميين للتأمّل في الوسائل المختلفة التي يمكننا من خلالها مواجهة السرديات التاريخية المهيمنة وخطاباتها

لأنّ العالم يحتاج قصصاً من نوعٍ آخر

أتيحت إقامة معرض «النُّجُومُ أَقربُ وَالْغُيُومُ رَبَابٌ تَحْتَ الْأَشْجَارِ الذَّهَبِيَّةِ» بفضل المساهمات السخيّة لكلًّ من: سلوى الإرياني، مروة ارسانيوس، يوسف عودة، بابي بادالوف، زاك بلاس، بانو كينتوغلو، مويرا دايفي، يوهان جريمونبيريز، بشرى خليلي، دورين ميندة، عبد الحي مسلَّم، ماي تو بيريه، كارول روسوبولوس، إيناس شابر، فراس شحادة، ريم شلة، عريب طوقان، غريغ ثوماس، أنياس فاردا، وهونج-كاي وانغ، بالإضافة إلى آخرين

المعرض من تنسيق القيِّمة الفنّيّة أوفول دورموش أوغلو، وشاركت نادين فتالة في تنسيق البرنامج العامّ

مواعيد المعرض

١٣ يونيو – ٢٩ أغسطس ٢٠١٩
الأحد – الثلاثاء: ١٠ صباحًا إلى ٧ مساءً
الخميس – السبت: ١٠ صبحاً إلى ٧ مساءً

STARS ARE CLOSER AND CLOUDS ARE NUTRITIOUS UNDER GOLDEN TREES: Part I

Stars Are Closer and Clouds Are Nutritious Under Golden Trees is a two-part exhibition and public program taking place at the MMAG Foundation between June 13 and December 5, 2019. The project takes Jean Genet’s last book, the poetic and self-reflexive Prisoner of Love (1986), as its point of departure. Love for landless revolutions inspired Genet to narrate another kind of story about his time with the Palestinian fedayeen and the Black Panthers during the 1970s

Reconsidering the vocabularies and incomplete histories of 20th-century political subjectivity, Stars Are Closer and Clouds Are Nutritious Under Golden Trees inhabits different times and spaces, thinking in the languages of the region, including Arabic, English, French, Kurdish and Turkish. The program connects figures of the political left from Turkey who fought in Palestine in the 1970s with Palestinian feminist movements of the British Mandate period. It follows the story of the Portapak camera that recorded Jean Genet in Jordan and then traveled to North America and Africa, feeding into the eroticism of revolutionary desire and power while highlighting the contemporary dilemma of the Kurdish autonomous women’s movement in northern Syria. In other fragments of history, the Soviet film archive recently found in Amman walks alongside an accelerated dream that was triggered by the once-iconic political spectacle of the plane hijackings. The fighters of Monique Wittig’s Les Guérillères (1969) merge with the Black Panther who found inspiration in the poetry of Palestinian Samih al-Qasim

These narrative fragments form a political and poetical imaginary that will gradually take over the MMAG Foundation over six months. The two parts of the exhibition, opening on June 13 and September 19 respectively, will be bridged by a public program that includes lectures, conversations, screenings and workshops. The project is a collective effort by artists, activists, archivists and academics to explore the different ways we can counter hegemonic discourses and histories of the context

Because the world needs other kinds of stories

Stars Are Closer and Clouds Are Nutritious Under Golden Trees has been made possible by the generous participation of Salwa Aleryani, Marwa Arsanios, Yusef Audeh, Babi Badalov, Zach Blas, Banu Cennetoğlu, Moyra Davey, Johan Grimonprez, Bouchra Khalili, Doreen Mende, Abdul Hay Mosallam Zarara, Mai-Thu Perret, Carole Roussopoulos, Ines Schaber, Firas Shahadeh, Reem Shilleh, Oraib Toukan, Greg Thomas, Agnès Varda and Hong-Kai Wang, among others

The exhibition is curated by Övül Ö. Durmusoglu and the public program is co-curated by Nadine Fattaleh

EXIHIBITION HOURS

June 13 – August 29, 2019
Sunday-Tuesday: 10 am- 7pm
Thursday-Saturday: 10 am-7 pm

Share The Event



MMAG Foundation: Observational Drawing Session

رسم الكتلة و نحت الخط
ورشة مع جوش نوفاك

عن طريق النظر إلى العالم من خلال عيون الفنّان دونَ غيرها، سوف تكون هذه الورشة أداة لا لتعريف الأفراد بالرسم والنحت فحسب، وإنما ستساعدهم أيضًا في تشكيل أسلوبهم الخاص. سوف يتفاعل المشاركون مع تقنيات تقليديّة وأخرى تجريبيّة في الرسم والنحت.

تتمحور الثيمة التي تشتمل عليها هذه الورشة حول استكشاف الذات عن طريق اساليب التعبير المعاصر. استكشافُ عناصرَ متعلّقةٍ بـ”الذات” قد يكون على شكل بورتريه شخصيّ، أو تعبيرٍ رمزيّ، أو إيقونات، أو ممتلكات شخصيّة، وغير ذلك.

تبدأ الورشة بالرسم والنحت التأمّليّين، ومن ثم نتقدّم نحو أعمال أكثر سرياليّة وتجريبّة، متفرعين مع كلّ مشارك وعمله الفنّي الخاص. سوف تُعرَض الأعمال الفنيّة التي سيتم انتاجها في ختام الورشة.

على المتقدّمين أن يمتلكوا بعض أساسيّات الرسم ومحاولات سابقة في النحت.

تُعقد هذه الورشة باللغة الإنجليزية مع توفّر ترجمةٍ إلى العربيّة.

تُعقَد الورشة في الفترة ما بين 15حزيران و6 تمّوز
أيام السبت من 2 حتى 6 مساء.
وأيام الثلاثاء من 6 حتى 9 مساء.

للتقديم للورشة، الرجاء إرسال المتطلّبات التالية إلى البريد الإلكتروني drawingstudio@mmagfoundation.org، مع كتابة هذه الجملة في خانة الموضوع: “رسم الكتلة و نحت الخط”:

1) رسالة قصيرة تعبّر فيها عن أسباب اهتمامك بالمشاركة في الورشة.
2) خمس نماذج من أعمالك السابقة كحدّ أقصى (ليس من الضروريّ أن تقتصر هذه الأعمال على الرسم والنحت).
3) رقم الهاتف.

الموعد النهائي لاستقبال طلبات التقديم يوافق يوم الثلاثاء، 11 حزيران.

***جميع ورشات المؤسسة مجّانيّة***

جوش نوفاك مواطن أمريكيّ من مدينة أوماها في ولاية نيبراسكا، يعمل في مجال الفنون. تخرّج من جامعة دون بشهادة البكالوريوس في الفنون عام 2012 مع مساقات متخصّصة. وحصل على شهادة الماجستير في الفنون الجمية من جامعة فورت هايز الحكومية عام 2016. يهدف نوفاك في حياته لأن يستخدم أعماله السيراميكيّة لمساءلة، ومحاولة تفسير الأفعال والتصرّفات الهاجسيّة في الثقافة الأمريكيّة وحول العالم.
عرض جوش أعماله في معارض على مستوى منطقته وبلده، ومعارض أخرى دوليّة. وفي سعيه لنَقْل خبراته إلى جمهور من زملائه الفنانّين المنتشرين في موطنه، ألقى جوش محاضرة تحت عنوان “وهمُ الموهبة: كيف تكتسبُ مهارةً في التعامل مع الصلصال” عام 2015، في الندوة الوطنيّة حول التعليم ضمن مؤتمر الفنون السيراميكيّة (NCECA)، المُنعقد في بروفيدانس، في ولاية رود آلاند. يأمل جوش بتعليم وإلهام الجيل القادم من المبدعين من خلال خبراته الشخصية باعتباره فنّانًا ومدرّسًا.

Drawing Form and Sculpting Line
Intensive workshop with Josh Novak

Viewing the world through no eyes but those of the artist, this workshop will serve as a tool to help connect individuals with not only drawing and sculpture, but also aid in the formation of style and voice.

Participants will be exposed to traditional techniques as well as experimental ones in both drawing and sculpture.

The overarching theme of the workshop will be around the explorations of self through contemporary expression. An exploration of elements relating to “self” may include self-portraiture, symbolism, iconography, personal possessions, etc.

Applicants should be prepared with a basic understanding of drawing perspective and a previous attempt in sculpture.

The workshop will begin with observational drawing and sculpture, progressing into more experimental and surrealist work, branching the participants’ work away from each other. The work produced will be exhibited at the close of the workshop.

This workshop will be run in English, with available translation to Arabic.

The workshop will take place between June 15 and July 6.
Saturdays 2-6pm
Tuesdays 6-9pm

To apply, please send the following to drawingstudio@mmagfoundation.org with the subject title “Drawing Form and Sculpting Line”:
1) A brief letter explaining why you are interested in joining this workshop.
2) Up to 5 samples of your artwork. (not restricted to drawing or sculpture)
3) Your contact number.

Application deadline Tuesday, Jun 11.

* * * All MMAG workshops are free of charge * * *
___________________________________________________________________
A native of Omaha, Nebraska in the United States of America, Josh Novak has been pursuing a life in the arts. Graduating from Doane University with a BA in Art with a Professional Emphasis in 2012 and an MFA from Fort Hays State University in 2016, it is his life’s goal to use his ceramic artwork to question and attempt to answer the obsessive actions and behaviors of not only American culture, but the world in which we live.
Josh has exhibited in regional, national, and international exhibitions. Seeking to voice his experiences to a national audience of his peers, Josh gave a lecture titled “The Illusion of Talent: How to Build Skill in Clay” at the 2015 National Council on Education for the Ceramic Arts Conference (NCECA) in Providence, RI. Josh seeks to educate and inspire the next generation of creatives through his own personal experiences as an artist and educator.

Share The Event



MMAG Foundation: Drawing Form and Sculpting Line

رسم الكتلة و نحت الخط
ورشة مع جوش نوفاك

عن طريق النظر إلى العالم من خلال عيون الفنّان دونَ غيرها، سوف تكون هذه الورشة أداة لا لتعريف الأفراد بالرسم والنحت فحسب، وإنما ستساعدهم أيضًا في تشكيل أسلوبهم الخاص. سوف يتفاعل المشاركون مع تقنيات تقليديّة وأخرى تجريبيّة في الرسم والنحت.

تتمحور الثيمة التي تشتمل عليها هذه الورشة حول استكشاف الذات عن طريق اساليب التعبير المعاصر. استكشافُ عناصرَ متعلّقةٍ بـ”الذات” قد يكون على شكل بورتريه شخصيّ، أو تعبيرٍ رمزيّ، أو إيقونات، أو ممتلكات شخصيّة، وغير ذلك.

تبدأ الورشة بالرسم والنحت التأمّليّين، ومن ثم نتقدّم نحو أعمال أكثر سرياليّة وتجريبّة، متفرعين مع كلّ مشارك وعمله الفنّي الخاص. سوف تُعرَض الأعمال الفنيّة التي سيتم انتاجها في ختام الورشة.

على المتقدّمين أن يمتلكوا بعض أساسيّات الرسم ومحاولات سابقة في النحت.

تُعقد هذه الورشة باللغة الإنجليزية مع توفّر ترجمةٍ إلى العربيّة.

تُعقَد الورشة في الفترة ما بين 15حزيران و6 تمّوز
أيام السبت من 2 حتى 6 مساء.
وأيام الثلاثاء من 6 حتى 9 مساء.

للتقديم للورشة، الرجاء إرسال المتطلّبات التالية إلى البريد الإلكتروني drawingstudio@mmagfoundation.org، مع كتابة هذه الجملة في خانة الموضوع: “رسم الكتلة و نحت الخط”:

1) رسالة قصيرة تعبّر فيها عن أسباب اهتمامك بالمشاركة في الورشة.
2) خمس نماذج من أعمالك السابقة كحدّ أقصى (ليس من الضروريّ أن تقتصر هذه الأعمال على الرسم والنحت).
3) رقم الهاتف.

الموعد النهائي لاستقبال طلبات التقديم يوافق يوم الثلاثاء، 11 حزيران.

***جميع ورشات المؤسسة مجّانيّة***

جوش نوفاك مواطن أمريكيّ من مدينة أوماها في ولاية نيبراسكا، يعمل في مجال الفنون. تخرّج من جامعة دون بشهادة البكالوريوس في الفنون عام 2012 مع مساقات متخصّصة. وحصل على شهادة الماجستير في الفنون الجمية من جامعة فورت هايز الحكومية عام 2016. يهدف نوفاك في حياته لأن يستخدم أعماله السيراميكيّة لمساءلة، ومحاولة تفسير الأفعال والتصرّفات الهاجسيّة في الثقافة الأمريكيّة وحول العالم.
عرض جوش أعماله في معارض على مستوى منطقته وبلده، ومعارض أخرى دوليّة. وفي سعيه لنَقْل خبراته إلى جمهور من زملائه الفنانّين المنتشرين في موطنه، ألقى جوش محاضرة تحت عنوان “وهمُ الموهبة: كيف تكتسبُ مهارةً في التعامل مع الصلصال” عام 2015، في الندوة الوطنيّة حول التعليم ضمن مؤتمر الفنون السيراميكيّة (NCECA)، المُنعقد في بروفيدانس، في ولاية رود آلاند. يأمل جوش بتعليم وإلهام الجيل القادم من المبدعين من خلال خبراته الشخصية باعتباره فنّانًا ومدرّسًا.

Drawing Form and Sculpting Line
Intensive workshop with Josh Novak

Viewing the world through no eyes but those of the artist, this workshop will serve as a tool to help connect individuals with not only drawing and sculpture, but also aid in the formation of style and voice.

Participants will be exposed to traditional techniques as well as experimental ones in both drawing and sculpture.

The overarching theme of the workshop will be around the explorations of self through contemporary expression. An exploration of elements relating to “self” may include self-portraiture, symbolism, iconography, personal possessions, etc.

Applicants should be prepared with a basic understanding of drawing perspective and a previous attempt in sculpture.

The workshop will begin with observational drawing and sculpture, progressing into more experimental and surrealist work, branching the participants’ work away from each other. The work produced will be exhibited at the close of the workshop.

This workshop will be run in English, with available translation to Arabic.

The workshop will take place between June 15 and July 6.
Saturdays 2-6pm
Tuesdays 6-9pm

To apply, please send the following to drawingstudio@mmagfoundation.org with the subject title “Drawing Form and Sculpting Line”:
1) A brief letter explaining why you are interested in joining this workshop.
2) Up to 5 samples of your artwork. (not restricted to drawing or sculpture)
3) Your contact number.

Application deadline Tuesday, Jun 11.

* * * All MMAG workshops are free of charge * * *
___________________________________________________________________
A native of Omaha, Nebraska in the United States of America, Josh Novak has been pursuing a life in the arts. Graduating from Doane University with a BA in Art with a Professional Emphasis in 2012 and an MFA from Fort Hays State University in 2016, it is his life’s goal to use his ceramic artwork to question and attempt to answer the obsessive actions and behaviors of not only American culture, but the world in which we live.
Josh has exhibited in regional, national, and international exhibitions. Seeking to voice his experiences to a national audience of his peers, Josh gave a lecture titled “The Illusion of Talent: How to Build Skill in Clay” at the 2015 National Council on Education for the Ceramic Arts Conference (NCECA) in Providence, RI. Josh seeks to educate and inspire the next generation of creatives through his own personal experiences as an artist and educator.

Share The Event



MMAG Foundation: Intensive Workshop with Khaldoun Hijazin ورشة مع خلدون حجازين

فنُّ تشكيل ما لا يمكن تشكيله

“الرسمُ ليس ما ترى، وإنما ما تجعل الآخرين يَرَوْن” – إدغار دوغا

إنّ جعلَ الأشياء التي لا يمكن تخيُّلها مرئيّةً عن طريق الفن، يُنبئ عن مستقبل حافل بالاحتمالات، خصوصًا في خضمّ مجالات الرسم المعاصرة دائمة التجدّد والتوسّع. يُمكن لهذه الفرص أن تَنتُجَ من مختلف الأساليب الفنيّة: من الطبيعانيّ، والتشكيليّ، وصولًا إلى التجريبيّ والمتمرّد.

على سبيل المثال، يمكن للمرء أن ينظر إلى لوحة كاتوسشكا هوكساي الشهيرة “الموجة العظيمة بالقرب من كاناغاوا” عام 1830، حيث صوّر لنا الفنّان، بإجادة، لحظة دراميّة لأمواج البحر الهائجة – قبل عقدٍ من اختراع التصوير الفوتوغرافيّ – في مقاومةٍ لمحدّداتنا الفيزيائيّة المتعلّقة بالوقت والرؤية. ولوحات دانا شوتس تحت عنوان “لوحات العطس”، عام 2002، تعدّ مثالًا آخر يتمحور حول “المادة السائلة” والمقاومة في الفنّ، والتي تجسّد أيضًا فعاليّة الفنّ في “جعل الأشياء مرئيّة”. في حالتها، لا يتغلّب الرسم على قصورنا الفيزيائيّ عن تسجيل لحظة عابرة لشخص يعطس وحسب، وإنما كان على النقيض من التقليد الشائع في فنّ البورتريه باعتباره قالبًا للأفكار السائدة عن ماهيّة “المناسب” و”الجميل”.

واحد من استخدامات الرسم منذ قرون كان تمثيل موضوعات أُعطيت الأفضليّة على غيرها، من خلال ما يصفه [ميشيل] فوكو بالخطاب، أو المعرفة التي ينتجها الخطاب. هذان المفهومان في نظامه يشيران إلى المعايير التي تضعها المجموعة المهيمنة في ثقافة ما، والتي تتحكّم بما يمكن رؤيته وفِعله، وماهيّة الإمكانات الموجودة لدينا، وماهيّة الأخلاق وحدودها. بناء على ذلك، فإن تجاوز الاعتياديّ باستخدام الفنّ وخلقِ شيءٍ “جديد” يبتعد عن الابداع النابع من دافع النرجسية و أقرب إلى تفكيك لعلاقات القوة/المعرفة القائمة، كما يسمح بانتشار الحقائق الجديدة فيما بيننا.

تدمج جلسات المرسم ما بين الأساليب التقليديّة والبديلة في الرسم، من خلال تمرينات عمليّة تجمع ما بين استخدام تدفّقات الماء الملوّن، والتصوير باستخدام سرعة الالتقاط العالية (high-shutter speed)، واستكشاف النظر عبر الماء، والأداءات التجريبيّة، وتجارب أخرى غيرها.

تُعقد الورشة ما بين 16 حزيران و6 تمّوز:
أيام الأحد والأربعاء من الساعة 5 حتى الساعة 8 مساء.

للتقديم، قم بإرسال المتطلّبات التالية إلى البريد الإلكترونيّ drawingstudio@mmagfoundation.org، واكتبْ في خانة الموضوع “الفنُّ السائل في تشكيل ما لا يمكن تشكيله”:
1)سيرة ذاتيّة قصيرة.
2)رسالة قصيرة تفسّر فيها أسباب اهتمامك في الانضمام إلى الورشة.
3)عيّنات من أعمالك الفنيّة.
4)رقم الهاتف.

الموعد النهائي لاستقبال طلبات التقديم هو: الثلاثاء، 11 حزيران.

***جميع ورشات المؤسسة مجّانيّة***
__________________________________________________________

خلدون حجازين هو فنان أردني، وعضو هيئة تدريس في كلية الفنون والتصميم في الجامعة الأردنية. في عام 2010 حصل على درجة البكالوريوس في الفنون البصرية في تركيز الرسم والتصوير، من الجامعة الأردنية. لاحقًا في عام 2014 حصل حجازين على درجة الماجستير في الفنون الجميلة في بوسطن من SMFA في جامعة Tufts الأمريكية. شارك في عديد من المعارض الفنية والورش في الأردن والخارج، منها بيروت وروما وبوسطن. بالإضافة إلى ذلك، يعمل حجازين مع عديد من المؤسسات الفنية في الأردن منسقًا لمجموعة من البرامج الثقافية والفنية المعاصرة.

“Drawing is not what you see, but what you make others see”. – Edgar Degas

The act of making unimaginable things visible through art, holds great possibilities, especially through today’s ever expanding realms of drawing and painting. These new possibilities can yield through the various modes of art: from naturalism, formalism, to avant gardism.

For instance, one could take Hokusai’s famous Great Wave of Kanagawa in 1830, where the artist exquisitely captured before us a dramatic moment of raging sea waves–a decade before photography was invented–resisting our physical limitations with time and sight. Another more recent and humorous example involving fluid matter and resistance in art, is Dana Schutz’ 2002 “sneeze paintings” that also realize this ‘making visible’ agency of art. In her case, painting didn’t only overcome our physical inability to record a passing moment of a sneezing person, but it also went at ridiculous odds with the tradition of portraiture as a paradigm that had always promoted status quo ideas of the suitable and beautiful.

Among other uses, drawing and painting for centuries have been used as a means for representing certain subject matters that are given precedence over others, in what Foucault describes as Discourse or Discursive Knowledge. These two concepts in his system point to the parameters set by the dominant group of a given culture that regulate visibility, potentiality, morality and action. In this sense, the act of crossing the conventional through art and creating something ‘new’, becomes more than a mere instance of creative egoism. It is about shaking the established threshold of knowledge/power relations, as to allow for the emergence of new truths to float amongst us.

Studio sessions will combine traditional and alternative approaches to drawing and painting, through experimental exercises incorporating the use of colored water flows, high-shutter speed photography, as well as explorations of through-water sight, performances and other experiments.

The workshop will take place between June 16 and July 6:
Sundays and Wednesdays 5:00–-8:00 pm

To apply, please send the following to drawingstudio@mmagfoundation.org with the subject title: “The Liquid Art of Forming the Formless”
1)A short bio .
2)A brief letter explaining why you are interested in joining this workshop.
3)Samples of your artwork.
4)Your contact number.

Application Deadline: Tuesday, June 11.

* * * All MMAG workshops are free of charge * * *
________________________________________________________________
Khaldoun Hijazin is a Jordanian visual artist and a faculty member at the Faculty of Arts and Design at the University of Jordan. In 2010 he received his BA in Visual Arts with a concentration in drawing and painting from the University of Jordan. Later in 2014 Hijazin earned his Master of Fine Arts degree from Boston at SMFA – Tufts University. He has numerous participations in art exhibitions and workshops in Jordan and abroad, including the cities of Beirut, Rome, and Boston. In addition, Hijazin has been working with several art institutions in Jordan curating a number of contemporary cultural and artistic programs.

Share The Event



MMAG Foundation hosts Image Festival Amman

Darat al-Tasweer cordially invites you to three events held at MMAG Foundation.

Event 1: “Lost in the Land of Touareg” by Fadli Hadji

https://web.facebook.com/events/2230246927056027/

 

Event 2: “Untitled Morocco” by Ziad Naitaddi

https://web.facebook.com/events/528707150866425/

 

Event 3: “A walk through Fontainebleau Forest” by Mira Khlaif

https://web.facebook.com/events/672581813160124/

 

All events start at 19:00 April 4th and run until April 30th.

For more info please click on the link below each event.

Share The Event



Darat al-Tasweer: “Untitled Morocco” by Ziad Naitaddi

تدعوكم دارة التصوير لحضور معرض ”مغرب بدون عنوان“
للمصور زياد نايت عدي
ضمن فعاليات مهرجان الصورة عمان الثامن
٤ نيسان الساعة ٧ مساء
في مؤسسة محمد وماهرة أبو غزالة
يستمر المعرض لغاية ٣٠ نيسان

Darat Al Tasweer
Cordially invites you to the photography exhibition
“Untitled Morocco” by Ziad Naitaddi
As a Part of the Image Festival Amman #8
April 4th 7:00pm at MMAG Foundation
The exhibition continues until April 30th

زياد نايت عدي

من مواليد الرباط، المغرب ١٩٩٥، اهتم بالتصوير الفوتوغرافي عندما كان يحلم ان يصبح مخرجاً سينمائياً، إنجذب بتلك اللحظة الساحره، الفورية والسريعة التي يلتقط فيها احساسا انسانيا من خلال عدسة الكاميرا. منذ ٢٠١٣، كرّس وقته وأصبح يعمل على مشاريعه الفوتوغرافية بشكل بحث سينمائي – روائي ووثائقي

مغرب بدون عنوان

من خلال تجنبي لإظهار تعابير الوجوه، احاول الوصول على العالم الداخلي المخفي من ما يدور من حولنا من حالات، اضاءه وتشكيلات.
أكتشف وجه آخر للمغرب، من خلال وجهات نظر مختلفة، شخصيات متعدده واجيال. محاولاً ان اعبر من خلال الصورة عن هذه اللحظات، ما يظهر لي معتمة ومؤقته، تعكس بعمق الحاله الداخلية للروح الإنسانية

Ziad Naitaddi

Born 1995 in Rabat-Morocco. A self-taught visual artist, his interest in photography started while he was dreaming to become a filmmaker, attracted by the fugacity of this nondescript occasion of capturing a brief emotional moment in the viewfinder.
Since 2013, he devoted his time to photography through a cinematic research which he explores in the form of documentary and fiction.

Untitled Morocco

In trying to avoid capturing the expressions of faces, I reach
the inner world though the surrounding atmosphere, light and composition.
I am Exploring another emotional side of Morocco, though different point of views, characters and generations. Trying to express photographically these moments of life which are very
dark and seems temporary – reflecting deeply an eternal state of the human soul.

Share The Event



The Primacy of Plot Public Program

Saturday, March 23: Scalp, performance
3PM, The Citadel (Jabal al-Qala’a)

Miriam Kongstad will rehearse and choreograph a newly-commissioned work, relating the body language and positions of totem figures found throughout Al-Qatil’s drawings and paintings to The Citadel (Jabal Al Qala’a).

Sunday, March 24: Some Chance Operations (1999), screening
6PM, MMAG

Renée Green will screen her film Some Chance Operations (1999), followed by a discussion with curator Yusef Audeh.

Monday, March 25: experimental reading
6PM, MMAG

Renée Green will read her reflections on and observations of Al-Qatil’s life and work, focusing on his peripatetic existence and compulsion to draw in new and unfamiliar contexts.
Saturday, April 6: Theory of the Daydream, drawing session
11AM-1PM, MMAG Drawing Studio

Laith Demashqieh will lead a painting workshop prompted by philosophical theories of the daydream and the role of fantasy and pathology in art.

Saturday, April 13: Automatism, drawing session
11AM-1PM, MMAG Drawing Studio

Yazan El Zubi will organize a free-form workshop related to the Surrealist technique of automatism, or the generation of artistic and written work from involuntary actions and processes that emerge from the subconscious mind.

Saturday, April 27: Blind Symmetry, reading and drawing session
11AM-1PM, MMAG Library

Blind Symmetry is a reading group that will study and discuss feminist psychoanalyst Luce Irigaray’s 1974 book Speculum of the Other Woman, which explores how women were the subject of psychoanalytic theory but excluded from its discourse.

Share The Event



OPEN CALL: Beyond the Obvious

دعوة عامة
ما بعد البديهيّ: إمكانات الفن في المساحات العامة

ورشة عمل مع الفنّانة والأستاذة إيفون بوخايم
ابتداءً من السبت 16 آذار حتى الأربعاء 17 نيسان/ 2019
كل سبت من 2 ظهرًا حتى 7 مساءً، وكل أربعاء من 6 مساءً حتى 9 مساءً (10 جلسات)

***الموعد النهائي للتقدّم للورشة: السبت، 9 آذار/ 2019***

تُعدّ هذه الورشة دعوة لاستكشاف إمكانات الفن الشفائيّة. سوف نتدارس، على مدار 5 أسابيع، العلاقةَ بين الفن والعلاج، ونتناقش حول أيّ أنواع الفنون قد يحمل خصائص شفائية وكيف يمكن أن تساهم أعمالك الفنية في نفع المرضى. على مدار 10 جلسات، سيوفر إطارٌ منظَّمٌ دعمًا عمليًّا لتطوير أفكارك وتقديم ردود فعل حولها من أجل خلق فن يتلائم مع بيئة مستشفى معيّنة. بعد انتهاء ورشة، وبعد الحصول على موافقتك، من الممكن أن تُعرَض الأعمال النهائية على مستشفى كليمنصو العبدلي للنظر فيها، مع احتمالية شرائها.

“إلى أيّ درجة تستطيع مجموعة فنية في مستشفى أن تحسّن من تجربة من المرضى؟” يخبرنا مقال نُشر في مجلّة “Health Enviroments Research & Design”1 أنّ الباحثين وجدوا أنّ المرضى يظهرون تحسّنًا في المزاج، ويتعرّضون لضغطٍ أقلّ، ويكونون في راحة أكثر حين يُعرضُ الفنُّ في مستشفى ما. سوف نتباحث في أمثلة حول الفن في بيئات رعاية صحّيّة من حول العالم، ونتأمّل في كيفيّة تسيير الفن للحوار، وتقليل الألم والقلق، والمساعدة على الاستشفاء. سيطوّر كلّ المشاركين أفكارهم الخاصّة وسيحصلون على ردود أفعالٍ حول أعمالهم قيد التنفيذ. علاوة على ذلك، سنتشارك تدريبات لتجربة تقنيات مختلفة بما في ذلك الرسم والطباعة والتصوير الفوتوغرافي والمنسوجات والكولاج. سنلعب بالأشكال والألوان وتركيبات المواد لخلق فن مستشفى جديد يتعدى البديهيّ. سيتم تشجيعك على تطوير أعمالك الفنية بعقل متفتّح وباتباع نهج تجريبي. بما أن الموضوعات قد تتباين، ستطبّق قيود فيما يتعلق بالحجم والوسائط المستخدمة. يُفضّل أن تكون الأفكار المطروحة أعمالًا على الورق أو أجسام مسطّحة، والوسائط المختلطة التي يمكن تأطيرها خلف الزجاج. باعتبارنا جزءًا من الورشة، سوف ننظر في استراتيجيات العرض والتأطير والمعارض. على ذلك، لن تُعرض أو تُشترى سوى الأعمال المختارة لتكون جزءًا من المجموعة الفنية الجديدة للمستشفى. إذا كنت مهتمًا باكتساب الخبرة والمعرفة حول الفن والعلاج، فإن هذه ورشة ستكون تجربة مثيرة للتفكير حول كيفية خلق عمل يتحلّى بصفات علاجيّة من أجل وضعه في بيئة عامّة.

للتقديم، يرجى إرسال المتطلبات أدناه إلى mail@mmagfoundation.org في موعد أقصاه يوم السبت 9 مارس 2019، مع “التقديم إلى: ما بعد البديهيّ: إمكانات الفن في المساحات العامة” في سطر الموضوع.

المتطلبات:
1. 200 كلمة عن دافعك وما الرابط الذي تعتقد أنّه يربط بين أعمالك وسياق المستشفى.
2. 150 كلمة عن نفسك، لا داعي للسير الذاتيّة من فضلكم!
3. 8 صور من أعمالكم السابقة تظهر نطاق أعمالك أو رابط (Link) لموقعك الشخصي. الرجاء إرسال الصور في ملف (PDF) واحد.
4. التأكيد على إمكانيّة حضور كافّة الجلسات.

إيڤون بوخهايم فنانة تستخدم الوسائط المتعددة ومعلمة. يأتي اهتمامها بالعلاج بالفن من إقامة فنية لمدة عام في معمل الألم التابع لقسم علم النفس في جامعة “باث” في المملكة المتحدة. عُرضت أعمال بوخهايم بشكل واسع وحازت على منحة منشور مخصص لمشروعها الطويل-الأمد “مشروع أرشيف الأغنية”. قامت بوخهايم بتدريس مادة الفنون البصرية في جامعة غرب انجلترا لمدة عشر سنوات قبل انتقالها إلى القاهرة في ٢٠١٢، حيث تابعت مسيرتها الفنية والتعليمية. تشمل خبرة بوخهايم الأكاديمية التدريس في الجامعة الأمريكية في القاهرة وانضمت بعدها إلى معهد القاهرة للدراسات الحرة في الفنون والعلوم (سيلاس) كمنسقة في مجال الثقافة والفنون في ٢٠١٥. في ٢٠١٧ شاركت في تنسيق “جلسات الربيع”، وهو برنامج تعليمي يشمل إقامات فنية في عمان، الأردن ومؤخرا حازت على إقامة فنية في مؤسسة محمد وماهرة أبو غزالة بالأردن.

OPEN CALL
Beyond the Obvious: The Potentiality of Public Art

Workshop with artist and educator Yvonne Buchheim
From Saturday, March 16 – Wednesday, April 17, 2019
2-7 pm every Saturday and 6-9 pm every Wednesday (10 sessions)

***Deadline for application: Saturday, March 9, 2019***

This workshop is an invitation to explore the curative potential of art. Over the duration of five weeks, we will examine the connection between art and therapy, discuss what kind of art may have healing qualities and how your works may contribute to a patient’s well-being. Over the course of 10 sessions, a structured framework will provide practical support for developing your ideas and facilitate feedback for creating art for a specific hospital environment. After the workshop, and with your consent, the finished works will be presented to the Abdali Clemenceau Hospital for consideration and possible acquisition.

“How much does a hospital art collection improve patient experience?” An article published in the Health Environments Research & Design Journal tells us that researchers have found that patients report better mood, less stress and more comfort when a hospital displays art. We will research examples of art in healthcare environments around the world, and consider how art can facilitate dialogue, reduce pain and anxiety, and aid recovery. Each participant will develop their individual idea and get feedback on their work in progress. Additionally, we will engage in exercises to experiment with different techniques, including drawing, printing, photography, fabrics and collages. We will play with shapes, colors and material combinations to create new hospital art, beyond the obvious. You will be encouraged to develop your work with an open-minded, experimental approach. While themes may vary, restrictions apply regarding size and media. Proposed ideas are preferably works on paper or flat, mixed media that can be framed behind UV perspex. As part of the workshop, we will consider display, framing and exhibition strategies. However, only selected works will be purchased and exhibited as part of the new hospital art collection. If you are interested in gaining experience and knowledge in art and therapy, this workshop will be a thought-provoking experience on how to make work with restorative qualities for a public environment.

To apply, please send the following to mail@mmagfoundation.org no later than Wednesday, March 9, 2019, with “Application for Beyond the Obvious: The Potentiality of Public Art” as the subject line.

Requirements:
200 words about your motivations, and how you think your work relates to the context of a hospital.
150 words about yourself (no CVs, please!)
8 images of previous works that show the range of your practice, or a link to your website. Please send the images in one PDF document.
A confirmation that you can attend all sessions.

Yvonne Buchheim is an interdisciplinary artist and educator. Her interest in art therapy stems from a yearlong residency at a pain laboratory at the Department of Psychology at the University of Bath, UK. She has exhibited widely and was awarded a monograph publication for her long-term Song Archive Project. Buchheim taught Visual Arts at the University of the West of England for 10 years before moving to Cairo in 2012, where she continued with educational and art projects. Yvonne taught Fine Art at the American University of Cairo before joining the Cairo Institute of Liberal Arts and Sciences in 2015. In 2017, she co-curated Spring Sessions, a learning program and artist residency in Amman, Jordan, and was recently artist-in-residence at the MMAG Foundation.

Share The Event



MMAG Foundation: A Slice of Memory: Artwork Display

شريحة ذاكرة: عرض أعمال فنية
السبت ٢ آذار (مارس) ٢٠١٩
الساعة ٦ مساءً في مكتبة عمان الصغرى

نعتمد كثيراً على النسيان أو النكران في الكثير من الأحداث والحالات للتمكن، طبعاً، من المضي قدماً. ما ‏نجهله أننا نبقى نحن عالقين، والوقت فقط هو الذي يمضي. النسيان تخدير، وهو فعل بديل للمواجهة
‏النسيان هو فعل لتأخير التعامل مع الخيبة

انضموا إلينا لحضور عرض الأعمال الفنية التي تم إنتاجها في ورشة عمل “شريحة ذاكرة” التي أقيمت خلال شهر شباط (فبراير) ٢٠١٩ مع الفنانة رواند عيسى، كجزء من إقامتها الفنية في مكتبة عمان الصغرى. تمحورت الورشة حول طرح التوثيق كفعل أساسيّ يومي، وركزت على نقاش و بوح وإنتاج مواد قصصية

تعرض الأعمال الفنية لمدة ثلاثة أيام في مكتبة عمان الصغرى
المشاركات/ين: سما الشحروري // اسراء عاطف الصمادي // فرح خلف عطيات // محمد شحادة // تالا عبد الهادي // يارا علي // روان صدر // آية بسيسو // خالد عوده

رواند عيسى (١٩٩٢) رسامة كوميكس وكاتبة من لبنان. تركز في أعمالها على توثيق قصصها الشخصية والأحداث من المحيط الذي تعيش فيه. خطوطها عريضة ولا تخاف من الأخطاء. تحب الخيال الواقعي وتكتب قصصها باللغة العربية. لها أربع منشورات، “مش من المريخ”، منشورة رسم، “٢٢ آب”، منشورة كوميكس، “عاصية”، كتاب كوميكس، و”مذكرات دجاجة”، منشورة رسم. تنشر أيضاً رسومات ونصوص في مختلف المنصات الإلكترونية

A Slice of Memory: Display of artworks
Saturday March 2nd 2019
6 pm at the Central Amman Library

“One often depends on forgetting or denying certain situations in order to move on. What one does not realize is that one may still be stuck, while time continues to move on. Forgetting is a form of sedation; an act of avoiding confrontation. Forgetting is to delay dealing with disappointment.”

Join us at the display of artworks produced during “A Slice of Memory” workshop with Rawand Issa, which took place in February 2019 as part of her residency at the Central Amman Library. The workshop examined documentation as a daily ritual and focused on discussing, telling, and producing narrative material.

The artworks will be displayed for three days at the Central Amman Library.

Rawand Issa (1992) is a comic artist and writer from Lebanon. Her work focuses on documentation and is inspired by her daily life struggles and the society she lives in. She makes thick lines and lots of mistakes. She is interested in realistic fiction and writes short stories in Arabic. She has 4 publications, Mish Men ElMarikh (Not from Mars), illustration zine, 22 August, minicomic, Aasiya (The Insubordinate), comic book, and A Chicken’s Diary, illustration zine. She also publishes cartoons and web-comics on different online platforms.

Share The Event