Open Call: Remote Closeness

Open Call: Remote Closeness | دعوة عامة: تقارب عن بعد

ندعوا جميع المبدعين ومن مختلف الخلفيات الفنية لتقديم أعمال فنية وأفكار للإنتاج الفني المبتكر للمشاركة في الحدث الثقافي الفني: تقارب عن بعد.

المعارض والبرامج التي سوف تقام من خلال هذا الحدث ترحب بالمبدعين لتطوير أساليب جديدة للاتصال والتفاعل عن بُعد مع بعضهم البعض ومع العالم.

آخر موعد للتقديم أيار ١٧
التقديم خلال الرابط التالي

Creatives from various artistic backgrounds are invited to submit artworks and ideas for innovative artistic productions for the Remote Closeness event taking place in July 2021.

With this event, we are welcoming creatives to develop new approaches to remotely connect to, and interact with, each other and the world.

Deadline May 17th
Apply through this link

Fore more information:

Follow Remote Closeness on Instagram
Contact Remote Closeness at remotecloseness@gmail.com

Share The Event



Prince Claus Fund: Seed Awards - Open Call

Prince Claus Seed Awards Open Call For Applications

Building on 25 years of experience supporting, honouring and connecting artists and cultural practitioners in the fields of culture and development, the Prince Claus Fund is excited to issue an open call for the Prince Claus Seed Awards. 

The Prince Claus Fund will annually recognize 100 emerging artists and cultural practitioners within the first five years of their careers. With the Prince Claus Seed Awards we aim to contribute to flourishing arts scenes globally, where emerging artists can develop their practice on their own terms.   

For the Prince Claus Seed Awards, we are looking for emerging artists and cultural practitioners whose innovative work addresses pressing social and/or political issues within their own context.  Recipients are free to invest the Award of €5.000 in the development of their artistic practice. Through the Prince Claus Seed Awards we will be supporting the career development, creativity and experimentation of emerging artists and cultural practitioners around the globe.

The Prince Claus Fund will give 100 Awards to emerging artists and cultural practitioners, who will receive €5.000 to develop their cultural practice.

The Prince Claus Seed Awards are aimed at emerging artists and cultural practitioners who:

  • Are on average in the initial 1 – 5 years of their professional career;
  • Have an innovative and interesting artistic practice that addresses pressing social/political issues important within their local context;
  • Have received little to no recognition/support for their artistic/cultural practices, and are not yet recognised internationally.

With this open call for the Prince Claus Seed Awards we would like to invite emerging artists and cultural practitioners who live and work in our eligible countries in Africa, Asia, Latin America, the Caribbean and Eastern Europe to apply for this award. Applicants are required to fill in an online application form, submit samples of their work, one reference letter and a pitch answering the question: ‘what drives you as an artist?’.

The deadline for the submission is May 11, 2021, at 23:59h Amsterdam Time

Before applying make sure you read:

You have to fill in your submission on our Prince Claus Awards Platform. Only completed submissions via our Prince Claus Awards Platform will be considered.

Click to apply

Share The Event



Khalil Sakakini Center: Open Call - But these forms need to be created

لكن هذه الأشكال يجب أن تخترع” (عنوان مؤقت)

دعوة مفتوحة للفنانين والممارسين الثقافيين والمجموعات
للتقدم لمعرض فني جماعي
قيّمة المعرض: أديل جرار
الموعد الأقصى للتقديم: 6 / نيسان / 2021
مركز خليل السكاكيني الثقافي

“تستهدف هذه الدعوة الفنانين البصريين، والممارسين الثقافيين والنشطاء في التعاونيات، والمجموعات، للاستلهام من أشكال التنظيم الذاتي القائمة على التشارك، التعاضد، والتضامن، وبالذات المحلية منها، والتفكير في قيمها وأهدافها، و التنقيب في طرق عملها، واحتياجاتها، واستراتيجياتها، وعملياتها الداخلية الإدارية والإبداعية، والعلاقات الإنسانية بين منتسبيها خارج نطاق الإنتاج، وأنماط إنتاجها الاقتصادي ونواتجها. ومن الأمثلة الممكنة: التحالفات الإبداعية، الاقتصاد التضامني متقاطع الحقول، المجموعات الفنية، الجمعيات والتعاونيات وبخاصة الزراعية والإنتاجية، أو مؤسسة أو مشروع، ملموس أو رقمي، مستدام أو مؤقت، يتخذ التشاركية والمبادرة والتضامن كفكرة لتحقيق هدف. ومن ثم إنتاج عمل فني يخاطب أشكال التنظيم هذه، يبني ويطور عليها، وينتقدها، ويتخيلها في سياق اتساعها مستقبلاً.”

للتقدم ومزيد من المعلومات حول الدعوة المفتوحة والمعرض يمكنكم زيارة الرابط في البايو

*بدعم من مؤسسة عبد المحسن القطان عبر الدورة الثانية من منحة مشروع “الفنون البصرية: نماء واستدامة” والممول من السويد.

But these forms need to be created (temporary title)
Open Call for artists, Collectives & art practitioners to participate in an upcoming Collective Exhibition at Khalil Sakakini Cultural center
Exhibition Curator: Adele Jarrar
Deadline for Application: 6th of April 2021
The following open call attracts visual artists, cultural practitioners, collectives and activists within co-operatives to learn from the different forms of self-organization that are founded on solidarity, cooperation, symbiotic relationships. Thereby, contemplating the values of these organizations, their goals, mundane needs, internal managerial and creative processes and their modes of production. Some examples to look into are the art collectives and co-opts, creative alliances, agricultural co-operatives and so forth. The expected artwork is to reflect and respond to these forms of organization where they can be analyzed, criticized, developed and imagined in expanded scenarios in the future.
For more information and application, please visit the link in Bio
* The production grants and exhibition are supported by the A.M Qattan Foundation through the ‘Visual Arts: A Flourishing Field’ (VAFF) Project, funded by Sweden.
 
Apply here

Share The Event



Darat Al Funun: Summer Academy Open Call

الأكاديمية الصيفية 2021
الموعد النهائي للتقديم: 15/4

1 حزيران – 30 تموز 2021

دارة الفنون ترحب بطلباتكم للمشاركة في أكاديميتها الصيفية المقبلة التي ستنعقد خلال الفترة ما بين 1 حزيران- 30 تموز 2021.

توفر الأكاديمية للمشاركين مساحة لتطوير ممارساتهم الفنية في بيئة نقدية تشجّع التجريب ومشاركة المعارف والتعلم الجماعي. يُعقد برنامج هذا العام كجزء من  مشروع “إيكولوجيات ما بعد الاستعمار”، وستُنسَّق الجلسات حول مجموعة من الأسئلة المهمة المتعلقة بالأزمة الإيكولوجية وأنظمة القيمة ومستقبل الحياة، والتي في ضوءها سيستكشف المشاركون استراتيجيات مفاهيمية وجمالية جديدة تشتبك مع الممارسات الفنية والإيكولوجية.

ما أوجه قصور الخطابات السائدة حول الأزمة البيئية؟ هل الإنسانية ككل مسؤولة؟ من هم الأشخاص الأكثر تضررًا؟ كيف نقرأ التدهور البيئي من منظور يشتبك مع ديناميكيات الطبقة والعرق والجنس؟

كيف أثرت مخلفات الاستعمار على علاقتنا بمساحاتنا الطبيعية وأنظمتنا البيئية؟ كيف يمكننا توسيع فهمنا للعنف الاستعماري ليضمن  الاعتداءات التي تُشن على أراضي وبيئات السكان الأصليين؟ ما نوع الصورة أو الدلالات التي تُظهر الأنماط المعاصرة للاستعمار مثل الممارسات التنموية والاستيلاء النيوليبرالي على أراضي المشاع وتلويثها؟ كيف باستطاعتنا مقاومة تسليع الأرض والطبيعة لنصل إلى منظور يعترف بالأرض كمصدر للحياة والمعيشة؟

هل تستطيع الحلول التكنولوجية المساعدة، أم أن الإجابة تكمن في العودة إلى طرق أكثر “بدائية” للعيش؟ والأهم من ذلك، من سيتحمل كلفة أي حلول مقترحة؟

هل يمكننا تخيل عوالم أخرى محتملة تستحضر أشكالًا جديدة من التنظيم الاجتماعي؟ ما الشكل الذي ستتخذه ممارسة محو استعمار تعترف بفاعلية وتواطؤ البنى المحلية وفي الوقت نفسه تفهم ‘أزمة الدولة’؟ كيف نساهم في بناء تصورات تتجاوز هياكل العرق والإثنيّة والدولة القومية؟ وهل يمكننا أن نتخيل سياسة تتجاوز الإنسان لتشمل كائنات غير بشرية (أو أكثر من بشرية) كشهود وعملاء تغيير؟

باستخدام مساحة المختبر كموقع لقاء للبحث في الفن والايكولوجيا، سيتفاعل المشاركون مع هذه الأسئلة ويجيبون عليها على المستويين السياقي والشخصي. يوفر البرنامج بنية مبدئية للمشاركين ليمنحهم في الوقت نفسه مساحة لتشكيل مسار تجاربهم الفردية والجماعية.

يشمل المنهج ورش عمل وعروضًا ومناقشات وكذلك زيارات استوديو ورحلات.

المحاضرين/ات المدعوين/ات: سحر القواسمي ونداء سنقرط (مجموعة ساقية) وجمانة إميل عبود وصلاح حسن وكريم اسطفان وفراس شحادة وإسلام الخطيب (مجموعة ويكي الجندر) وريف فاخوري ودينا بطاينة (مجموعة تغميس).

* تعقد غالبية الجلسات باللغة العربية. ستتوفر ترجمة فورية للجلسات التي تعتمد الإنجليزية عند الحاجة.

البرنامج

الجزء الأول: استرجاع البرّيّة في التعليم/البيداغوجيا

برنامج استرجاع البرّيّة في التعليم/البيداغوجيا يأخذ فعل “إعادة بناء الطبيعة البرية” كنقطة انطلاق: إعادة بناء التربة من ويلات الزراعة الأحادية وإعادة بناء ثقافات المعرفة المحلية من الاستعمار والانتهاك النيوليبرالي. “إعادة بناء علم البيداغوجيا” هو نهج لتصوّر شبكات وأنظمة وعمليات جديدة يمكنها التوسط في تكوينات مكانية واجتماعية جديدة ضرورية لواقع سياسي واجتماعي واقتصادي وبيئي ومادي جديد. يتطلب هذا النوع من الزراعة عملًا شاقًا يعدّ في أساسه عملية إبداعية وتعاونية. وكجزء من الأكاديمية الصيفية في دارة الفنون، سنتعمق في عمل ساقية الجاري في تخيّل وإنشاء شبكة بيئية عالمية من هياكل الحدائق المصممة لتتماشى مع حرف وعلوم السكّان الأصليين، وسنستظهر صلة بين الفن والبنى التحتية العابرة في شكل منحوتات اجتماعية تقدم تواصلًا أكثر من بشري مصفّى من الاستعمار.

الجزء الثاني: مشاهدة العالم وبنائه أثناء اليقظة

ماذا يعني أن نشهد عوالم أخرى محتملة من داخل كارثة (إيكولوجية، سياسية، اقتصادية)؟ كيف يمكن لمفهوم “عدم  الوضوح” الذي اقترحه الشاعر والمنظر المارتينيكي إدوار غليسون أو الروابط بين الذاكرة والمستقبل في الحركة الأفرو-مستقبلية وفي مخيلة الشعوب الأصلية إعادة توجيه فهمنا لشخصيات شاهدة شعبية كحنظلة ناجي العلي؟ ستستكشف هذه الندوة نظريات الشهادة التي تتجاوز خطابات الصدمة الاجتماعية والقانون الدولي، وبدلاً من ذلك تستمد من الممارسات الفنية والاجتماعية في “التخيل” و”التأمل” و”بناء العالم”. بمواءمة أنفسنا مع الظروف الخاصة والمؤقتة التي مرت بها المجتمعات المختلفة خلال الكوارث، سنبحث عن أنماط شهادة كبناء للعالم تتحدى الرأي القائل بأن” تخيل نهاية العالم أسهل من تخيل نهاية الرأسمالية”.

الجزء الثالث: المشهد من “الأرض المحايدة”

يقوم الخطاب السائد حول الأزمات الإيكولوجية والبيئية على فصل المشكلة عن جذورها التاريخية والاقتصادية، ويتم تقديمها كمعظم الأزمات على أنها أحداث غير متوقعة وغير مقصودة ومفاجئة، والوباء الحالي مثال على ذلك. ومع ذلك، يقع الدمار البيئي في صميم المشروع الحداثي والاستعماري الذي قام تاريخيًا على الاستخراج وإعادة هندسة النظم الإيكولوجية المحلية واستغلال قوة العمل باسم الازدهار والنمو والتقدم، أي التفكير بمحو الاستعمار كنوع من التطهير.

سنسكتشف في هذا الجزء من البرنامج التأثيرات ما بعد الاستعمارية على الإيكولوجيا وخطاب “الأنثروبوسين” والرقمية والصراع الإيكولوجي والحوسبة  والجماليات والقيمة. بدراسة التفاعلات بين النظم الإيكولوجية الأصلية والتلويث الاستعماري والطرق التي يؤثر بها كل ذلك على الحياة، سنبحث  في ممارسات الفن ما بعد المفاهيمي/الفن المعاصر من خلال منظور التفكير الإيكولوجي.

عملية التقديم

لتقديم طلبات الاشتراك، يرجى إرسال السيرة العملية ورسالة اهتمام ونماذج لأعمال سابقة (إن توفرت) الى  opencall@daratalfunun.org. للمزيد من المعلومات الرجاء تحميل الpdf.

الموعد النهائي: 15/4

الحضور

سيقام برنامج الأكاديمية الصيفية في الفترة ما بين 1 حزيران و 30 تموز 2021. ومن المتوقع أن أن يلتزم المشاركون بمساحة المحادثة من خلال حضور جميع الجلسات.

الرسوم / السفر / الإقامة

يحصل المشاركون على راتب لتغطية المواصلات والطعام على طول الشهرين. سنوفر للمشاركين من خارج عمّان إقامة مشتركة في إحدى شققنا المخصصة للإقامات الفنيّة. لكن لا يمكننا تغطية تكاليف السفر من وإلى عمّان. يرجى ملاحظة أنه في ضوء القيود الحالية المفروضة نتيجة الوباء، فإننا نقصر مشاركة هذا العام على فنانين مقيمين في الأردن وفلسطين. إذا ساءت الحالة الوبائية بحلول شهر حزيران، ستقام الأكاديمية الصيفية أونلاين فقط.  حيث سيبقى الحضور مجانيًا ولكن لن يتم تقديم أي راتب.

تدابير الوقاية والسلامة من كوفيد-19

سيضم البرنامج خليط من محاضرات أونلاين ونشاطات في دارة الفنون ومواقع أخرى خارجية. سنحافظ على مرونة الترتيبات لاستيعاب الوضع الوبائي المتغير. في حالة حضور المشاركين أنشطة في الموقع، يتعين عليهم الالتزام بارتداء الكمامة في جميع الأوقات والحفاظ على التباعد الاجتماعي. يهمنا الحفاظ على صحتكم وسلامتكم.

دارة الفنون

دارة الفنون هي دارة للفنون والفنانين من العالم العربي. كانت بدايتنا منذ العام 1988. تضم دارة الفنون اليوم ستة مباني تاريخية تعود إلى عشرينيات وثلاثينيات القرن الماضي، وموقع أثري في الحديقة، تم ترميمها جميعاً. نهدف إلى توفير منبر للفنانين العرب المعاصرين، لدعم الممارسات الفنية والتبادل الفني، وتحفيز الخطاب النقدي، وتشجيع البحث في الفن العربي وتوثيقه وأرشفته.

تستوحي الأكاديمية الصيفية لعام 2021 برنامجها من أكاديمية دارة الفنون الصيفية 1999-2003 التي تأسست في الذكرى العاشرة لتأسيس الدارة لتوفر فرصة هامة للفنانين الناشئين للدراسة والعمل تحت إشراف الفنان السوري الراحل مروان. على مدار أربع سنوات، التحق بالأكاديمية أكثر من 60 فنانًا من الأردن وفلسطين وسوريا ولبنان ومصر والعراق.

Summer Academy 2021
DEADLINE FOR APPLICATIONS: 15/4

1 JUNE – 30 JULY 2021

Darat al Funun welcomes your application to join its upcoming Summer Academy program, taking place from 1 June- 30 July 2021.

The academy offers participants the space to develop their art practice within a critical setting that encourages experimentation, knowledge-sharing, and communal learning. Taking place as part of the Postcolonial Ecologies exhibition project, this year’s program will be curated around a set of fundamental questions concerning ecological crisis, systems of value, and life futures, in light of which the participants will explore new conceptual and aesthetic strategies that entangle both artistic and ecological practices.

What are the limitations of mainstream discourses on the environmental crisis? Is humanity as a whole responsible? Who are the people that are being affected the most? How do we read environmental degradation from a perspective that entangles class, race, and gender dynamics? 

How have the legacies of colonialism affected our relationship with our landscapes and ecosystems? How can we expand our understanding of colonial violence to account for the assaults carried out upon indigenous lands and environments? What kind of image or semantics make visible more contemporary forms of colonialism such as development practices, the neoliberal seizure of communal land, and the contamination of our nature commons? How can we contest the commodification of land and nature toward a planetary perspective that recognises land as a source of life and subsistence?

Can technological solutions help, or does the answer lie in rolling back to more “primitive” ways of living? And most importantly, who will bear the cost of any proposed solutions?

Can we imagine other possible worlds that channel and mediate new forms of social organisation? What does a praxis of decolonisation that acknowledges the agency and complicity of local structures and the crisis of the state form look like? How can we contribute to an imaginary that goes beyond structures of race, ethnicity, and nation-state? Moreover, can we envision a politics that transcends the figure of the human to include non-human (or more-than-human) beings as witnesses and agents of change? 

Using the space of The Lab as a site of conjunction for the investigation of art and ecology, participants will engage with and begin to answer these questions as they negotiate both contextual and personal gravity points. While there will be a basic guiding structure, the program is designed to allow participants to shape the trajectory of their individual and collective experiences. 

The curriculum will include workshops, screenings, discussions, studio visits, and excursions. 

Invited faculty members will include Sahar Qawasmi and Nida Sinnokrot (Sakiya Collective), Jumana Emil Abboud, Salah Hassan, Kareem Estefan, Firas Shehadeh, Islam Khatib (WikiGender Collective), Reef Fakhouri and Dina Bataineh (Taghmees Collective).

*The majority of the sessions will be in Arabic. Translation will be provided if needed for sessions facilitated in English.

THE PROGRAM

Part I: Rewilding Pedagogy
Rewilding Pedagogy takes the act of ‘rewilding’ as its point of departure, rewilding the soil from the ravages of monoculture agriculture, and rewilding local knowledge cultures from colonization and encroaching neoliberalism. Rewilding pedagogy is an approach for envisioning new networks, systems, and processes that can mediate new spatial and social configurations essential for new political, socio-economic, environmental, and material realities. This kind of cultivation takes hard work and is a fundamentally creative and collaborative process. As part of the Summer Academy at Darat al Funun, we will plug into Sakiya’s ongoing work in imagining and creating a global eco network of garden structures made in keeping with local indigenous crafts and science. We will invoke a connection between art and ephemeral infrastructures in the form of social sculptures offering a decolonized more than human communication. 

Part II: Witnessing and Worldbuilding in the Wake
What does it mean to witness other possible worlds from within (ecological, political, economic) disaster? How might the concept of “opacity,” proposed by Martinican poet and theorist Édouard Glissant, or the links between memory and futurity in Afrofuturism and indigenous futurisms, reorient our understanding of popular witness figures like Naji al-Ali’s Handala? This seminar will explore theories of witnessing that look beyond the discourses of social trauma and international law, drawing instead from artistic and social practices of “fabulation,” “speculation,” and “worldbuilding.” Attuning ourselves to the distinct temporary conditions of disaster experienced by different communities, we will seek modes of “witnessing as worldbuilding” that challenge the “capitalist realism” identified by the British cultural critic Mark Fisher, in which “it is easier to imagine the end of the world than the end of capitalism.”

Part III: The View from “No-Man’s Land”
The mainstream discourse on ecological and environmental crises builds on a separation of the problem from its historical and economic roots. Like most crises, they are presented as sudden, unintentional and surprising events. The current pandemic is a representative example. However, environmental devastation is at the core of the modern and colonial project, which has been historically based on extraction, the reengineering of native ecosystems and the exploitation of labour-power in the name of prosperity, growth and progress. Decolonisation as decontamination.

In this part of the program, we will explore the post-colonial effects on ecology, the  discourse around the ‘Anthropocene’, digitality, ecological struggle, computation, aesthetics and value. Examining the interactions between native ecosystems and colonial contamination and the ways in which this affects life, we will look at post-conceptual art practices/contemporary art through the prism of ecological thinking.

APPLICATION PROCESS

To apply, please send a CV, letter of interest and portfolio of previous work (if applicable) to opencall@daratalfunun.org. For more info please download the pdf.

Deadline: 15/4

ATTENDANCE

The Summer Academy program will take place from 1 June- 30 July 2021. Participants are expected to commit to the space of the conversation by attending all sessions.

FEES/ TRAVEL/ACCOMMODATION

Participants are offered a stipend to cover food and transportation expenses for the two months. For participants from outside Amman, we will offer shared accommodation in one of our residency flats. However, we cannot cover travel costs to/from Amman. Please note that in light of COVID restrictions, we’re limiting this year’s participation to artists based in Jordan and Palestine. If the pandemic situation gets worse by June, the Summer Academy will be exclusively online. In this case, attendance remains free but no stipend will be provided.

COVID SAFETY MEASURES

The program will feature a combination of online and onsite activities. However, we will keep the arrangements flexible as we closely monitor changes in the pandemic situation, with the chance of moving all our activities online if the circumstances do get worse. In case the participants do attend on-site activities, they are required to keep their masks on at all times and maintain social distancing. Your health and safety are of utmost importance to us.

DARAT AL FUNUN

Darat al Funun is a home for the arts and artists from the Arab world. We trace our beginnings to 1988 and are now housed in six renovated historical buildings from the 1920s and 30s, with a restored archaeological site in the garden. We aim to provide a platform for contemporary Arab artists, to support art practices and artistic exchange, to stimulate critical discourse, and to research, document, and archive Arab art.

The 2021 Summer Academy takes its inspiration from the 1999-2003 Darat al Funun Summer Academy which was established on the occasion of our 10th anniversary to provide a key opportunity for emerging artists to study and work under the supervision of the late Berlin-based Syrian artist Marwan. Over the course of four years, over 60 artists from Jordan, Palestine, Syria, Lebanon, Egypt, and Iraq attended the academy.

Share The Event



Open Call: Design, Co-Creation and Entrepreneurship in Times of Overlapping Crises

Call for Applications: Design, Co-Creation and Entrepreneurship in Times of Overlapping Crises

We are thrilled to announce the first online regional training program on design and entrepreneurship for designers and design entrepreneurs based in Lebanon, Jordan and Iraq starting in March 2021. It will offer a coherent set of knowledge and skills to deal with crises in a collaborative manner and foster synergies beyond borders.

The training program includes five different training sessions on topics such as co-creation and solidarity, strategic thinking, management and marketing, and sustainability and innovation, as well as three follow-up sessions to strengthen the established network. The program will take place between March and May 2021. Send your complete application to fantasmeem-application@goethe.de – DEADLINE February 07, 2020!

 

Share The Event



JNGFA: Laboratory of the Future

CALL FOR APPLICATION دعوة لتقديم الطلبات
***DEADLINE TO SUBMIT APPLICATIONS الموعد النهائي لتقديم الطلبات:
14.09.2020
Application Link رابط تقديم الطلبات:
https://forms.gle/QoZp793Qsb7RRU966
 
_ English Text Below
المتحف الوطني الأردني للفنون الجميلة من خلال منصة "مصنع" برنامج فن الأماكن العامة بالتشارك مع معهد غوته يتوجهان بدعوة الأخصائيين الثقافيين والمبدعين من مختلف التخصصات الفنية والعلمية والتكنولوجية وغيرها، للتقديم للبرنامج الجديد: "مختبر نحو المستقبل". يقدم هذا البرنامج للمشاركين الذين سيتم اختيارهم منصة للتعاون والبحث وإجراء التجارب سويا على مدار ستة اسابيع، ابتداءاً من شهر تشرين الأول وحتى منتصف تشرين الثاني بهدف التخطيط لإقامة فعالية ثقافية خلال شهر حزيران من العام القادم 2021 حيث سيحاكي الظروف الجديدة التي تواجه عصر"الوضع الطبيعي الجديد" الذي ظهر نتيجة جائحة كورونا. قد يكون هذا الحدث الذي سيعمل عليه المشاركين بصيغة مهرجان على مدى ثلاثة ايام متتالية او ان يتخذ شكل فعاليات منفصلة عن بعضها البعض وموزعة على فترة زمنية أطول.
على المشاركين تحديد المواضيع ذات الاولوية المحلية التي سيقومون بمناقشتها بالاضافة الى الدور الذي سيلعبه القطاع الثقافي والفني في عصر "الوضع الطبيعي الجديد" وتطوير اشكال جديدة مبتكرة من الممكن تطبيقها في ظل الظروف والقيود الجديدة المفروضه علينا.
في المرحلة أولى، ستعطى كامل الحرية للمرشحين لاستخدام العصف الذهني كأداة لاستلهام أفكار مبتكرة وإمكانيات مختلفة للأشكال الثقافية، وتوظيف إمكانيات تقنية ورقمية جديدة في عصر "الوضع الطبيعي الجديد" دون التقيد بالعوائق المالية أو عدم توافر الموارد محليا. سيخصص جزءاً من هذه المرحلة لمناقشات وتأملات حول الدور الذي يجب أن تلعبه الفنون في عصر "الوضع الطبيعي الجديد" والمواضيع التي يجب أن تتناولها هذه الفنون.
في المرحلة الثانية، سيعمد المرشحون إلى حصر الأفكار المستلخصة من المرحلة الأولى وتحويلها إلى برنامج عملي قابل للتطبيق في الأردن نظرًا للعوائق المادية وقلة الموارد المتاحة. حيث ستقع المسؤولية على المرشحين لتخطيط وتنظيم الفعالية الثقافية، وتحديد الجوانب الفنية ومزودي الخدمات اللازمة، بالإضافة إلى الفنانين والممارسين من مختلف التخصصات والعلماء وغيرهم والتعاون في إطار متعدد التخصصات. بالإضافة إلى القرارات الفنية واللوجستية والتحديات التي يجب حلها من قبل المشاركين، حيث يجب عليهم اتخاذ القرارات الفنية والتنظيمية. وسيتضمن ذلك قرارات مثل أنواع العروض والأنشطة التي قد تقام خلال الفعالية الثقافية، وأنواع الأماكن التي سيتم استغلالها سواء أكانت في الهواء الطلق أو في أماكن داخلية، عامة أو خاصة، بالإضافة إلى التجهيزات المطلوبة لإقامة الفعالية. على سبيل المثال، الموسيقى المعتمدة على الآلات التقليدية أو التي تحتاج لتوصيل كهربائي، والطرق البديلة لتوليد الكهرباء، والطرق الابتكارية للتعامل مع متطلبات التباعد الاجتماعي، وفنون الجرافيتي، وفنون الأداء، وعروض الأفلام، والفن التشاركي، إلخ.
سيتم توثيق عملية البحث والتخطيط بأكملها وتحويلها إلى معرض مواز للفعالية الثقافية التي ستقام عام 2021 حيث ستكون مرجعاً للبحث كأرشيف للحلول الممكنة التي قد تستفيد منها الفعاليات الثقافية المستقبلية.
-----------------------------------------------
شروط التقديم:
• أن يكون المتقدم ذو خبرة علمية أو تكنولوجية أو فنية ومهتم بإقامة فعالية ثقافية في عصر "الوضع الطبيعي الجديد".
• إلزامية حضور الجلسات على مدار ثلاثة أيام في الاسبوع، لمدة 4 ساعات للجلسة الواحدة خلال ستة أسابيع (ابتداءاً من شهر تشرين الأول وحتى منتصف تشرين الثاني) في المتحف الوطني الأردني للفنون الجميلة في عمان، جبل اللويبدة.
• أن يكون المشترك متواجداً قبل وخلال شهر حزيران من عام 2021 لإقامة الفعالية الثقافية
• أن يكون متقبلاً لفكرة العمل الجماعي ضمن فريق بهدف التعاون لتطوير الفعالية.
• أن يكون على استعداد لأن يكون جزءاً من عملية التوثيق الإلكتروني والمنشورات التي سيتم عرضها على حساب الانستغرام الخاص بمنصة "مصنع" ومعهد غوته.
-----------------------------------------------
المعلومات المطلوبة لتقديم الطلب:
• بيانات الاتصال
• الاسم
• تاريخ الميلاد
• البريد الإلكتروني
• رقم الهاتف
• الخبرة العملية/الشخصية (الرجاء تزويدنا برابط الموقع الالكتروني وملف الأعمال السابقة، إن وجدت)
• رسالة توضح الدوافع للمشاركة (150 كلمة)
• فكرة المشروع (350) كلمة
• المهارات والمصادر المتوفرة
* يمكن تقديم الطلبات باللغة العربية أو الانجليزية فقط.
-----------------------------------------------
معايير اختيار المشاركين:
• سيتم اختيار المرشحين بناءً على رسالة الدوافع للمشاركة الخاصة بهم وفكرة مشروعهم بالإضافة إلى الخبرات السابقة. علماً بأنه لا توجد شروط تتطلب خبرات سابقة ذات صلة بالمشروع. حيث سيتم إعطاء الاهتمام لتكوين المجموعة من حيث المساواة بين الجنسين وتنوع التخصصات.
• سيحصل كل مشارك مختار على رسوم قدرها 850 يورو (ما يقارب 700 دينار أردني) لمشاركته في هذا البرنامج لمدة 6 أسابيع في 2020 شريطة تحقيق الأهداف المذكورة أدناه.
-----------------------------------------------
الأهداف التي يجب تحقيقها:
• إجراء 4 محادثات عبر الانترنت مع خبراء معنيين، ومنظمي الحدث، والفنانين (تقوم المجموعة بتنظيم هذه المحادثات ككل)
• النشر على حساب انستغرام التابع لمعهد "غوته" ومنصة "مصنع" على مدار أربعة اسابيع ( من خلال المنشورات اليومية والقصص)
• توثيق أبحاث العصف الذهني والتجريب وعملية التخطيط من خلال الصور والفيديوهات والنصوص.
• الفكرة والخطة التشغيلية للحدث الذي سيقام العام القادم (2021) بميزانية تصل إلى 30.000 يورو
• موضوع واسم الفعالية.
• مفهوم ونص تمهيدي للفعالية
• البرنامج الخاص بالفعالية
• التقنيات (نظام الصوت، الكهرباء، أجهزة العرض وما إلى ذلك) بالإضافة إلى مزودي الخدمات اللازمين
• قائمة بالفنانين والممارسين الذين سيتم اشراكهم في الفعالية
• قائمة بمزودي الخدمات المختارين
• قائمة بالمواقع والأماكن
• الميزانية: وتشمل الرسوم الخاصة بك كجزء من الفريق التنظيمي ومهامك في عام 2021. يجب أن لا تتجاوز الميزانية بأكملها 30.000 يورو
• الخط الزمني والمسؤوليات الفردية (من يفعل ماذا ومتى؟)
* يرجى الملاحظة:
لم يتم تأمين 30.000 يورو لتحقيق الفعالية في عام 2021 حتى الآن. نحن نتقدم حاليا للحصول على تمويل. ولذلك، في هذه المرحلة، تنطبق الدعوة فقط على برنامج المختبر في عام 2020.
 
The Jordan National Gallery of Fine Arts through Factory's "Public Art Program", together with Goethe-Institute Jordan invite cultural practitioners and creative minds from different backgrounds (arts, science, technology etc.) to apply to their new joint program: Laboratory of the Future. The program offers a platform for a group of selected participants to collaborate, research and experiment together over a period of 6 weeks, from October through mid-November, with the aim to plan a cultural event in June 2021 that responds to the new conditions faced in the age of the “New Normal” that emerged as a result of the Corona Pandemic. The event can either last around three consecutive days (festival) or consist of several individual events distributed over a longer period of time.
The participants will need to identify what new local priorities and themes they would like to address, what role the arts and the cultural sector should play in the age of the “New Normal” and develop new innovative formats that are possible to be realized within the new conditions and constraints given.
In a first step, selected candidates are completely free to brainstorm and come up with different ideas and possibilities for cultural formats, the employment of new technical & digital possibilities in the age of the “New Normal” without feeling restraint by financial constraints or the availability of resources in Jordan. However, part of this first phase will already be discussions and reflections on the role that the arts should play in the age of the “New Normal” as well as the themes it should address.
In a second phase, candidates will then need to break down ideas from the first phase into a realistic program that is possible to be realized in Jordan given the financial constraints and locally available resources. They will be responsible for planning and curating a cultural event, identify the technicalities and respective service providers needed, as well as the artists, actors from various disciplines, scientists etc. and collaborate within interdisciplinary frameworks. Apart from the many technical and logistical decisions and challenges to be solved, artistic and curatorial decisions will need to be made. These will include decisions such as the types of performances and activities that may happen during the cultural event, the kinds of venues to be used (open air/indoor, public/private) as well as the materials required to realize them. For example, unplugged or plugged music , alternative ways to generate electricity, creative ways of working around requirements of social distancing, graffiti, performance, screenings, participatory art etc.
The entire research and planning process will be documented and turned into an exhibition parallel to the cultural event in 2021 as it will leave a pool of knowledge, and an archive of possible solutions from which future cultural events may also benefit.
-----------------------------------------------
Application requirements:
• From any background (science, technology, arts etc.) with an interest to work on the realization of a cultural event in the age of the “New Normal”.
• Availability to attend sessions on 3 days per week, each session of 4 hours during six weeks (October – Mid. November) at the Jordan National Gallery of Fine Arts in Amman, Jabal Al Weibdeh .
• Availability before and during June 2021 for the realization of the cultural event.
• An openness to working in a team and develop the event together.
• Be willing to be part of the documentation process online and the Instagram take-over of Factory and the Goethe-Institute channels.
*Applications can only be submitted in Arabic or English.
-----------------------------------------------
Selection criteria:
• Candidates will be selected based on their motivation statement, their idea for the project as well as previous experience. However, relevant previous experience is not mandatory. Attention will be paid to the composition of the group in terms of gender balance and inter-disciplinarity.
• Each selected participant will receive a fee of 850 Euros (around 700 JOD) for their participation in the 6 weeks laboratory program in 2020 and upon fulfillment of the below deliverables.
-----------------------------------------------
Deliverables:
• 4 online talks with relevant experts, event organizers, artists (to be organized by the group as a whole)
• Goethe and Factory Instagram takeover for 4 weeks (daily posts and stories)
• Documentation of the brainstorming research, experimentation and planning process (pictures, videos, texts)
• The concept and operational plan for the event 2021 (Budget 30.000)
• Theme & name
• The concept and an introductory text for the event
• Event program
• Technicalities (sound-system, electricity, projectors etc.) as well as the service providers needed
• List of artists & actors as well as other partners to be involved
• List of service providers
• List of locations/venues
• Budget: Including your own fees as part of the organizational team and tasks in 2021. The entire budget may not exceed 30.000 Euros
• Time-line and the individual responsibilities (who does what and when?)
 
Please note:
The 30.000 Euros for the realization of the event in 2021 are not secured yet. We are currently applying for funding. Hence, at this point, the call only applies to the laboratory program in 2020.


Al Balad Theater: Baladk from Home

مهرجان بلدك للفنون البصرية والمساحات العامة ٢٠٢٠

نسخة #بلدك_من_بيتك

10 حزيران – 5 اب 2020

يقدم مهرجان بلدك للفنون البصرية والمساحات العامة بتنظيم من مسرح البلد وبالتعاون مع المؤسسة الألمانية للتعاون الدولي (GIZ) نسخة رقمية من المهرجان الفني، داعيين الفنانين إلى مشاركة أعمالهم من أماكنهم الخاصة وعلى جدران منازلهم، لاكتشاف الحدود الفاصلة بين عوالم الداخل والخارج، خاصةً بعد انتشار فيروس كورونا. إن أهمية الأعمال الفنية تزداد عندما تنقل من الأسوار الخارجية في الأماكن العامة إلى داخل أسوار منازلنا، ثم نعيد نقلها مرة أخرى عبر شاشات حواسيبنا فتخرج مرة أخرى من حيزنا الخاص إلى حيزٍ أكبر من أي جدار، فمشاركة التجربة الإنسانية لا حدود لها. من هنا اختار مهرجان بلدك في نسخته الثامنة استحداث مشروع بلدك من بيتك الإلكتروني الذي صمم للعمل كمشروع تمهيدي للمهرجان بلدك بشكله المعتاد في شهر أكتوبر. وسم #بلدك_من_بيتك هو نقطة الوصل بين جميع الفنانين المشاركين بصرف النظر عن خلفياتهم ومواقعهم، فالهدف هو الوصول للجميع ودعوتهم إلى حشد فنهم من أجل إبراز قضايا البيئة والنفايات، الثيمة الرئيسية لمشروع بلدك من بيتك ومهرجان بلدك لهذا هي: ”الفن هو البيئة، والبيئة هي الفن”.

دعوة مفتوحة للفنانين 

ندعو جميع الفنانين المحليين والإقليمين والعالميين للمشاركة في مشروع بلدك من بيتك ما بين 10 حزيران الى 5 اب 2020، الذي يناقش مواضيع تتعلق في النفايات والبيئة. نحاول في هذا المشروع جمع الفنانين من مختلف المناطق بالرغم من حظر التجوال المفروض في أماكن عدة من العالم مع التركيز على الفنان المحلي.
سيحظى الفنانون المشاركون في فرصة المشاركة في مهرجان بلدك في أكتوبر ٢٠٢٠، كما ستكون أعمالهم مضمنة في مطبوعات خاصة في المشروع مثل الكتيبات والبطاقات البريدية، بالإضافة إلى عرض أعمالهم على منصات مهرجان بلدك الإجتماعية والشركاء.

كيف تشارك؟

جميع الفنانين مدعوين للمشاركة في أعمال فنية عالية الجودة من أماكن تواجدهم، في البيت، في الحديقة، على سطح المنزل، أو في الحي. ويستطيع الفنانون المشاركة في أي نوع فني من فنون الشارع مثلاً، رسومات، جرافيتي، أو فن إعادة التدوير…الخ.

أولاً: ابتكر تداخلات فنية في المساحة الخاصة، كجدران فارغة أو قطعة قماش كبيرة.

ثانياً: اعكس بلوحة تعبر عن الموضوع العام للمهرجان وهو ”الفن هو البيئة، والبيئة هي الفن”.

ثالثاً: وثق العملية في الصور ومقاطع الفيديو وانشر صورة للعمل النهائي على الفيسبوك أو الانستاغرام  باستخدام وسم #بلدك_من_ بيتك.

أين ستعرض الأعمال المشاركة؟

  • سيتم اختيار العديد من المشاركات وإعادة مشاركتها على الويب، من قبل منصات مسرح البلد والشركاء وستُختار بعض الأعمال كي تقدّم في المهرجان في شهر أكتوبر.
  • سيتم ايضاً إصدار كتيب مطبوع من مواد قابلة للتدوير بالعربية والإنجليزية يتضمن أعمال مختارة للفنانين المشاركين وسيتم توزيعه مجاناً.

الشركاء

مهرجان بلدك لهذا العام ممول من المؤسسة الألمانية للتعاون الدولي (GIZ)، الاتحاد الاوروبي، الوكالة الفرنسية للتنمية، EUNIC – معاهد الاتحاد الأوروبي الثقافية، مؤسسة سيدا، تجمّع تماسي للفنون الأدائية، وبالشراكة مع أمانة عمّان الكبرى، منصة Artmejo، المعهد الثقافي الإيطالي Dante Amman، دهانات ناشونال، تلفزيون رؤيا.

تنويه

مهرجان بلدك غير مسؤول عن أي محتوى مسيء أو أي أعمال منسوخة؛ يتحمل كل فنان أو مشارك المسؤولية عن الأعمال المنشورة من قبله.
جميع الأعمال الفنية التي سيتم اختيارها ونشرها في الكتيب سيرافقها رخص المشاع الإبداعي CC-By Share Alike.

هذا المشروع بشراكة اعلامية مع تلفزيون رؤيا ومزاج اف ام

Baladk Street & Urban Arts Festival 2020

#BaladkFromHome edition

10th June – 5th August, 2020

Baladk Street & Urban Arts Festival, organised by Al Balad Theater in partnership with the Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ), is launching an online arts festival that explores inner and outer boundaries. The artworks that artists normally produce in public spaces become more significant in the privacy and intimacy of our own homes by having ourselves and the people around us as the viewers. During the Corona-virus crisis we have the opportunity to share this intimacy with the world through the window of our screens, with technology serving as an effective tool for promoting togetherness.

“#Baladkfromhome” is an online version of the 8th edition of the Baladk Festival and a preparatory event for October 2020, when the festival will be taking place in the streets of Amman. The main theme of the festival is “Art Is Environment, Environment Is Art”, and the project is a supporting activity aiming to reach out to a wider audience from different locations and backgrounds to campaign for waste separation and environmental awareness. “Baladk from home” will be presented online to reach out to artists around Jordan, the region and the world, and showcase their artwork using digital means.

Artists are invited

The online event will take place from June 10th to August 5th.

All local, regional and international artists are invited to participate in the online event regardless of their background. We are addressing the issues that confront the waste we produce and the environment that is our home. Baladk is becoming more important as it opens a window for people to express their feelings about issues that are important to their lives. Participants will have the opportunity to contribute their masterpieces online, and overcome restrictions imposed to control the spread of the virus in some areas of the region and the world, while focusing on the local scene of Jordan. The festival also declares its solidarity with local graffiti artists.

What’s in it for you?

  •      Be part of an upcoming post-festival publication that will feature the best artworks
  •      Gain exposure from Baladk’s online platform
  •      Selected artists will be part of the Baladk Festival in October 2020.

What can the artists contribute?

Everyone is invited to create a high-quality artistic intervention from their own home that could be any form of street art, graffiti, tag, calligraffiti, mural or up-cycling art, whether on their living room walls, a water tank on the rooftop, a wall in the backyard or a public side wall in the neighborhood.

How can artists apply? Where will their artwork be exhibited?

Our social media platforms and online outlets will share the artists’ work. Anyone can contribute their artwork using the hashtag: #Baladkfromhome. Some entries will also be painted as murals in collaboration with the submitting artist, and will be considered as part of the main event in October.

  • Create an artistic intervention with your confined space, i.e., empty wall, large canvas, recreational medium.
  • Follow the theme of “Art Is Environment, Environment Is Art”.
  • Document the process with videos or photos.
  • Post your work on Facebook or Instagram using the hashtag #Baladkfromhome.

Publication

Baladk will publish a booklet made of recycled materials that will narrate the artists’ experiences and stories, and will be translated into English and Arabic.

With the focus on the theme, the booklet will also be the only available text resource of most of Amman’s murals, while focusing on the street art scene as well.

Baladk Street & Urban Arts Festival is designed as an inclusive festival that reaches a wide and diverse audience by partnering with artists, local and international organisations that have connections directly with people from all backgrounds.

Partners

Baladk Street Arts Festival is organised and implemented by Al Balad Theater, funded by the German Government, the European Union, the European Union Trust Fund, Tamasi Collective for Performing Arts, EUNIC – European Union Institutes of Culture, French Development Agency (AFD), and carried out in partnership with the Greater Amman Municipality, National Paints, Artmejo, Dante Alighieri and Roya TV.

Disclaimer

  • Baladk festival is not responsible for any offensive content or any plagiarised work; each artist/participant holds the responsibility for their own shared artwork.
  • All participating artistic works that will be selected later on for the booklet will be credited and treated under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0).

This project is in media partnership with Roya TV and Mazaj FM

Share The Event